söndag 31 december 2023

Äntligen slut på 2023

 UPPDATERAT

Jo jag tänkte ta ett fint foto av fjärden nu igen med is, men tji fick jag. Ingen is och ett par svanar som blev aggressiva redan på långt håll. Fast det är vinter. Men de skulle absolut ha stranden för sig själva. Dags för parning kan tänka. De brukar ha ett bo i vassen. Hoppas de överlever oväsendet i natt!

Som ni ser blev fotot suddigt, för lite ljus, eller skakiga gamla händer. Skulle ha stött mig mot trädet som jag stod bakom, men tänkte inte på det. Så här såg det ut dock Nyårsaftonen 2023 vid 12-tiden. Ja på dagen förstås. Inte natten. Fasans dag är det. Den värsta på året har det blivit för mig och katten. Jag som brukar lägga mig vid 21-21.30 måste vara uppe till 24. 

Har köpt feromoner till katten och han har blivit lite lugnare, men om det hjälper när det brakar loss med raketer vete sjutton. Vi får se. Brisak är borta och säljer inte raketer men det gör andra affärer här istället. 

Jo visst ja! Jag skulle önska Gott Nytt År också! Året 2024 kommer att bli året då SVT slutar tjata om klimatförändringar, då inga fler sprängningar inträffar, då alla bovar låses in och alla extrema muslimer inser att de bor bättre någon annanstans. 

1.1.2024

Jo vi överlevde både katten och jag. Han var lite lugnare, men så var jag med honom också hela tiden och klappade och tröstade när det smällde. Tyvärr lyckades han gå ut vid niotiden och fick panik då när någon skickade iväg sina raketer. Han jamar inte, för att komma in utan försöker gömma sig, men jag öppnade dörren och då kom han. Men vid halvett så slutade hela bombardemanget. Bara en hund bortsprungen i trakten, en nio månaders, som aldrig hade upplevt kriget på Nyår. Men lilla Kira återfanns så småningom. 


Inga svanar i dag den första dagen på det nya året. Inga småfåglar heller utan bara en korp som flög över bygden. Svanarna har väl flytt längre ut i skärgården och småfåglarna gömmer sig i skogarna. Eller i buskarna. Men när jag kom hem och hade lagt ut solrosfrön så kom talgoxarna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar