tisdag 6 april 2021

Tro inte på Göran Persson

Socialdemokraterna hade bra siffror bortåt 40 procent om man får tro Göran Persson ända till 2006. Jo jag minns för det var då partiet tvångspensionerade massor med 40-talister som hade fyllt 60 år före valet den hösten. Det gällde att få fina siffror till valet. Då fick de ned kostnaderna för sjukskrivna. Socialdemokraternas siffror föll efter detta val då borgarna tog makten. Inte så märkligt för människor ville inte bli pensionerade. Då fick de ju mycket mindre utbetalt än vad de hade haft i sjukpenning. Men staten tjänade på detta för det blev upp till 10 000 per månad mindre i utbetald sjukpenning per person. 

Samma tankar har det varit nu under pandemin. Människor som inte klarade av sjukdomen dog naturligtvis av ålderdom, inte av corona. Staten får mycket mindre att betala ut till de äldsta och sjukaste samt tjänar på så vis på denna pandemi. Då kan staten istället stötta de medelålders och de yngre. Tror jag på dessa tankar? Nej det gör jag inte, bara ekonomer tänker så. Som finansminister Magdalena Andersson, som ständigt sade att 40-talisterna var för dyra, men hade vett att hålla tyst till slut när pandemin kom. 

Det fattades enligt finansministern 90 miljarder för att ta hand om alla 80-åringar som skulle dyka upp 2026. Inte många 40-talister kommer att finnas kvar då. Syrien behöver 90 miljarder för sin återuppbyggnad och har fått 811 miljoner hitintills av Sverige. Hela 696 miljarder har gått till stöd för alla som har drabbats ekonomiskt av corona i Sverige. Visst finns det pengar! Till och med innan alla blir 80 år i 40-talistgenerationen. För det var väl den sista generationen som betalade till sina egna pensioner? Så mycket att staten, riksdag och regering kunde "låna" 258 miljarder 1999-2001 av de inbetalade pengarna. Vem var statsminister då? Jo just det Göran Persson. 

Jag hörde av mig till Göran Persson när han blev styrelseordförande för Swedbank. Den var den bank vi lånade av när vi byggde hus för 30-talet år sedan. Jag fick inte låna en krona, när jag blev pensionär och ensamstående, fast jag ägde ett hus som var värt miljoner. Lånen var betalda, men tji fick jag när det gällde att låna något litet. Fick till svar att bara jag lyckades få någon annan att gå in som låntagare tillsammans med mig skulle jag få låna. Jag valde istället Skandiabanken som lånade ut de pengar jag ville ha till en mycket rimlig ränta. 

Jo så ljuger förstås Göran Persson om de där 40 procenten. I valet 2006 fick socialdemokraterna nästan 35 procent av rösterna. Numera ligger de kring 24 procent så jag förstår att paniken är nära och det bästa i de lägena är naturligtvis att skarva lite, för inte så många väljare var vuxna då 2006 eller ens invandrade. Befolkningssiffrorna då låg kring 9 miljoner och nu är det 10,3 miljoner invånare i Sverige. Det gäller att få de nya invånarna att tro på vad socialdemokraterna säger. De är den nya valboskapen. Det var cirka 6,5 miljoner som röstade i valet år 2018. Hur många blir det nästa år?


Jeander gjorde en karikatyr 2016, som gäller ännu i denna dag. Göran Persson tittar till alla barnen i sandlådan. Det gör han nu i år också. Valet 2022 närmar sig och valåret är strax här. Göran Persson tänker sig 40 procent röster i valet då för socialdemokraterna. Hur det nu ska gå till. Litar han till alla invandrare som han kan lura vart han vill? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar