lördag 22 januari 2022

Varför attackeras Engelska skolan?

 Precis som Rebecca Uvell undersökte jag hur klädkoderna såg ut i Engelska skolan och blev förvånad när det sades att man skulle knyta näven och hålla den längs benet och där gick gränsen för när man var tvungen att ta på sig leggings. Varken mina eller Uvells armar lär vara särskilt korta, men min knutna näve nådde knappt nedanför den tjocka vintertröja jag går omkring med i dag. Så särskilt upprörande är det inte att behöva ha något mer på sig. Inte ens på sommaren. Varför ska skolflickor gå runt i bara en tröja? Naturligtvis kan underkläderna synas då. Och klädkoden sade att så fick inte vara fallet. 

Jag håller med Uvell om att detta är som vanligt en attack på en skola för att den anses vara en elitskola. Det går ju inte för sig att attackera skolor där flickor går klädda i sjal, hijab, eller har heltäckande klädsel, för att detta är enligt islamsk kulturkod. Det är förbjudet att ens nämna detta. Det är rasism och lagvidrigt, en attack på en befolkning som har invandrat helt enkelt. Aj, aj, aj, smisk på fingrarna blir det då om inte något värre. 

Men nu ska Skolinspektionen kallas in. Det tycker hela vänstersfären av politiker. Inklusive skolminister Lina Axelsson Kihlbom. Detta är ännu ett övertramp av politiker som vill ha hel och total statlig kontroll över skolväsendet. Då ryker all valfrihet. 

Så här är jag klädd i dag. Har tagit på mig varmaste tröjan, kallt ute, och till tröjkanten når nästan min knutna näve med rak arm. Så det är förstås inte rätt att gå ut så utan några byxor på sig eller leggings. Fel klädsel för alla både vinter och sommar. Då syns utan vidare ifall man har något under eller inte, så fort man böjer sig lite eller det råkar blåsa en smula. Ingen medeltida klädkod, som Aftonbladet ville få det till. Utan en praktisk sådan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar