onsdag 13 mars 2024

Meningen med livet och hur man når lycka

 I förmiddags pratade de om lycka på TV4. Någon hade skrivit en bok om hur man uppnår lycka. Och hon sade att det är en känsla. Jovisst är det så. Men jag hörde henne aldrig säga att lyckan kommer inifrån. För alla våra olika känslor är något vi kan våga uppleva och genom dem kunna gå vidare. Även om vi upplever svårigheter. 

Men sedan såg jag flera program om olika psykopater. För jag har aldrig förstått dem. Nu insåg jag att de är oförmögna till känslor av empati. Att de enbart tänker på sig själva. Att de inte ser andra människor som de varelser de är utan som saker, som man kan ta bort. De är otroligt logiska och ytliga för de förstår inte alla regler och lagar som är instiftade. För dessa gäller inte dem. Lite så har vi det i Sverige, eftersom våra regler och lagar säkert framstår som underliga till en viss del för sådana som de afghanska mördarna jag skrev om senast. 

Meningen med livet för mig är att ha ordnat livet för mig och mina närmaste, så att alla har fått vad de önskar sig. Det var därför jag gav bort min fasta egendom 2021. Det kändes helt okej. Och nu verkar det hela ha blivit som jag hoppades för pengarna från detta har använts till något gott för dem och också för deras nära och kära. Allt började med att min sambo dog 2014, vilket var mycket svårt för oss alla, men jag tror att han ler i sin himmel nu när vi har återhämtat oss en smula. 

Jag har skrivit om lycka och glädje också i min senaste bok från hösten 2023 "Innan glädjen infinner sig". För den glädje jag skriver om där är den lycka som kommer inifrån och den försvinner inte när man väl har uppnått den som en stabil grund. Men innan den glädjen och lyckan finns går människor igenom massor med olika händelser, olyckor, kanske anhörigas död eller andra svårigheter som krig.

Men en del når aldrig denna stabila grund av glädje och lycka och särskilt inte då psykopater vad jag förstår. De verkar också födda så som de senare blir. En av dem sade att han hade tänkt på att mörda sedan han var 12 och det blev verklighet när han var 26 år. Dessa psykopater skulle också ha fortsatt att mörda om de inte hade blivit fast. Inom dem fanns som en hungrig varg, som alltid ville ha mer. De vet inte varför. 

Kanske behövs det många liv för att uppnå den trygga grund som lycka och glädje ger. Jag vet inte. Bara att i mig har den grunden förmodligen funnits sedan jag föddes. 


1 kommentar: