fredag 14 augusti 2015

Jag har inga vita plåster

Denna storm i ett vattenglas om färgen på plåster har nått oanade höjder sedan den danske utrikesministern Kristian Jensen råkade skriva på facebook om denna högintressanta (sic!) diskussion, som startade i P3 i Sverige. Nu tycker en statsvetarprofessor på Stockholms universitet med ursprung i Danmark att han ska be svenska folket om ursäkt. Nej för guds skull gör inte det käre danske utrikesminister Jensen. Då får vi ju verkligen skämmas över hur inskränkta vi är som folk. 

Själv har jag inga vita plåster hemma. Vet inte ens om de finns. Och inga som går ihop med min gamla kropps hudfärg, som har bristningar i huden här och var. Är lite ärrig och blåaktig helt enkelt. Men vad spelar det för roll? Ska jag ställa mig upp då och skrika: åldersdiskriminering. Huvudsaken är väl att kunna få stopp på blodflödet om man har skadat sig. Det brukar gå bra med vilket plåster som helst. Ovan kan ni se vad jag hittade i skåpet. Utan glasögon ser jag knappt de genomskinliga så då brukar jag markera dem med en penna. Det färgglada plåstret är till för att glädja den yngre generationen: föreställer korv med bröd, mobiltelefon, pommes frites och lite annat smått och gott. Skäms P1 som ägnade denna "diskussion" sju minuter i måndags morse. Förr i tiden var det en seriös kanal.
18:13
Utrikesminister Kristian Jensen beklagar nu att hans kommentar har väckt sådan uppståndelse. Jo det går att hålla med om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar