måndag 10 juli 2017

Stackars stockholmare ihjälskrämda!

UPPDATERAT
I morse vaknade jag till en upprörd programledare i SVT:s Gomorronprogram som anklagade Hesa Fredrik för att ha skrämt livet ur alla stockholmare. Ja till och med ut på Värmdö gick signalen som säger att nu har det hänt något förfärligt. Själv såg jag att det var ett falsklarm, när jag tittade på TV vid 22-tiden i går kväll. Hörde inget utanför huset, men de som gjorde det i närheten trodde det var en båt som tutade. Men det var ju ingen dimma?

Jo det är förstås allvarligt när inte SOS Alarm fungerar när de testar signalen och inte ens hör i bergrummet att den går ut "live" över hela Stockholm med omnejd. Stackars stockholmare! De blev naturligtvis alldeles dödsförskräckta och hur skulle de kunna veta att det inte var ryssen? Det gick heller aldrig ut någon signal som säger faran över, som det gör i vanliga fall när signalen testas.

Personligen har jag hört den där signalen sedan jag var liten och det fanns ett skyddsrum i källaren till hyreshuset där jag är uppvuxen. Kanske finns fortfarande. Förr testades signalen första måndagen i varje månad året om, men nu är det fyra gånger per år. Nästa gång är september. Det var förstås datorsystemet som krånglade, ett tekniskt fel. Stackars samhälle! Inget fungerar längre utan datorer. Vi är invaderade, men inte av ryssen utan av den nya tekniken. 
11:54
Det dröjde mer än en halvtimme innan det gick ut ett felmeddelande genom Sveriges Radio, som har till uppdrag att meddela sådant. Tror SVT var snabbare där. Kom upp en banner med felmeddelande medan jag såg på TV. Personligen blir jag mest irriterad över att sådana stör bilden. Beror antagligen på att jag genomlevt atombombshotet, kalla kriget, Berlinmuren och Tjernobyl. Om jag hade orkat reagera skulle jag ha tagit en bild på TV:n och lagt upp detta här. Men som sagt reagerar inte längre för allt här i världen. Tittade på programmet i SVT om OJ Simpson. En helt otrolig historia det också.

PS. Som vanligt betyder "tekniskt fel" att det är någon klantig människa, som har tryckt på fel knapp. Inte att datorerna har löpt amok. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar