tisdag 27 september 2022

Vad har tro eller övertygelse med talmän att göra

 Vad behöver en talman annat än gott sittfläsk och en förmåga att hålla ordning på vad som försiggår i riksdagen och i vilken följd som frågor, motioner och omröstningar och ska tas upp. Det liknar detsamma som en magister eller lärarinna har till uppgift: att hålla ordning på klassen. Visst är det förvånande att andre vice talmannen Julia Kronlid (sd) verkar vara någon som tror på Gud så hårt och övertygat att det är denne Gud som har skapat allt. För bara 6 000 år sedan. Men vem bryr sig? Bara hon sköter jobbet i riksdagen så får hon tro på djävulen och hans anhang eller att det verkligen finns totalt onda människor, som dessutom föds onda. Eller att Muhammed gjorde två resor till himlen och red på fantasidjuret enhörning. 

Förvånande är också att det verkar finnas fler av hennes sort i Sverige. Det visste jag faktiskt inte. Jag trodde att alla var övertygade av vetenskapen så långt som att universum faktiskt har funnits i miljarder år. Och att det finns en skapande kraft - visst - men att det inte är den där Guden eller Allah som har gjort alltihop. Men vem bryr sig som sagt så länge deras tro inte inkräktar på vad jag är övertygad om och de försöker få mig att tro på detsamma som dem. 

Själv är jag indoktrinerad i svenska kyrkans tro. Ni vet på den tiden för inte så många år sedan när staten och kyrkan hörde ihop - ända till år 2000 - och kyrkan var den instans som höll ordning på vilka människor som föddes och bodde i Sverige. Det fungerade bra för ingen försökte frälsa mig av alla präster jag har träffat. Man fick faktiskt ha sin personliga tro - om man hade någon - ifred. Även i konfirmationsundervisningen och när kristendom fanns på schemat i skolan. Men jag gick ur kyrkan på 70-talet för jag hade ingen lust att betala en massa skatt och dessutom var jag inte övertygad om den där Farbror Gud som vakade över oss. Men änglar tycker jag om. 

Vi behöver alla ha någon grundläggande övertygelse i botten för att klara oss. Något andligt att hålla oss till annars är vi som vissna löv i vinden och rör oss hit eller dit vid minsta vindpust. Men som sagt denna inre övertygelse har ingen annan med att göra. Vi hänger samman med andra människor och de kan få för sig en massa underligheter, projiceringar brukar det kallas, så att vi blir attackerade eller ignorerade av andra. Men det är okej så länge det inte går till handgripligheter. Det är skräck och rädsla för dem själva och deras inre som styr dem, särskilt när de är unga. Ju mindre de känner någon desto mer kan de projicera för att slippa tampas med sig själva. Det fungerar ett tag, men så småningom slår det tillbaka på dem själva. 

Var och en måste ta itu med sina egna problem, men tyvärr så dukar en del under och orkar inte leva längre på den här planeten. Att lämna med självmord är bland det värsta man kan göra mot omgivningen och en del säger att de som gör så genast måste leva om sina liv och ta itu en gång till med samma problem. Men att ingen tvingas till någonting alls på andra sidan. Utan där är alla fria. Dock kvarstår personligheten så ifall människor är inskränkta här fortsätter detta också bortom döden. Det kan ju vara straff nog dock att tvingas inse hur illa man har levt kanske. Och känna vad andra har upplevt. Om det nu går till så och vi verkligen överlever döden. 

Det finns inget alls vi behöver göra har jag lärt mig genom livet. Alla får sitt och ondska straffas av sig självt. Jag har sett det om och om igen under livet att de som inte begrep så mycket snubblade, när man klev åt sidan, på sina egna fötter. Så har jag blivit en iakttagare och stått vid sidan och även haft det som yrke och grävt djupt i mig själv samtidigt. För det är det enda man egentligen behöver göra. Vända ut och in på sig själv och inse vem man är. Då blir man i bästa fall en förmedlare av något till andra. Men man ska aldrig komma med goda råd oombedd. Det är inte bra. 

Jo så låt nu Julia Kronlid (sd) få sköta sitt jobb som talman och annars tro på vad hon vill. Det ska bli spännande att se vad de här åren för med sig. Fast en del fortsätter sin propaganda som om det inte redan har varit val. Men det brukar ju ta ett tag att bromsa in och inte automatiskt fortsätta i samma hjulspår som under tidigare år. Men all makt utgår från folket och detta folk har nu sagt sitt. Nu måste också tillträdande regering få lite utrymme att visa vad de kan. 

PS. När Julia Kronlid fick frågan 2014 om det verkligen var så att världen skapades för 6 000 år sedan. Svarade hon gravallvarligt: jag var inte där då. Det är ju humor! DS.

Här kom till slut den kungliga familjen till riksdagen. Väldigt tidlöst när man ser på uniformer och galavagnarna. I min ungdom fick riksdagen gå till slottet, men nu är det tvärtom sedan 1975. Mer demokratiskt kan tänka. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar