söndag 2 juli 2023

Farsta efter morden

 I morse tog faktiskt TV4 upp något viktigt. Hur ser samhället Farsta i Stockholm ut efter dödsskjutningarna? Det brukar annars vara intetsägande på söndagar i TV4, men nu fick en diakon uttala sig om hur det var i samhället. Hon sade att de skulle vilja ha en hej-reform i Farsta. Att människor säger hej till varandra när de möts. Det ord som framfördes oftast och som människorna vill ha var trygghet. 

Jag har nära släktingar i Farsta så jag förstår problemet. Själv bor jag där trygghet finns ännu så länge och där man säger hej till varandra när vi möts på promenad. Dock inträffade stickskador på två personer vid någon busshållplats bara två kilometer ifrån där jag bor häromdagen, så buset kryper närmare. 

Själv har jag också fått en enkät från polis och kommun, där jag fick besvara hur det ser ut numera med tryggheten för mig själv. Jag kunde svara enkelt att den finns. Och eftersom jag är högutbildad och alltid varit misstänksam av mig, sedan jag växte upp i en förort i Stockholm, så aktar jag mig för alla som verkar misstänkta. Både i verkligheten och på internet. 

Själv är jag inte med i kyrkan, men anlitade den när min sambo dog. Då gick jag i sorggrupp och den präst och diakon, som fanns där i Nacka var professionella och lät gruppen prata fritt. Vi, som hade en ny sorg hjälpte varandra vid ett runt bord, i kyrkans lokaler. Präst och diakon var naturligtvis där med oss och deltog själva också med sina erfarenheter. Det var det bästa kyrkan har gett mig under min livstid. Det finns beskrivet i min nya bok, Innan glädjen infinner sig, som kommer ut den 8 september i år. 

Tryggarekan sjöng vi när jag var liten. Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara löd texten, men vi förstod den inte utan trodde att psalmen hette Tryggarekan. Kristendomen är vår religion och den är absolut att föredra framför den religion, som nu har invaderat Sverige. Nej jag menar inte islam utan den som säger att Sverige och svenskarna är dåliga och att de som har kommit senast har rätt att ta för sig och utnyttja allt för att själva bli rika. Ett samhälle är inte bättre än dess överhet och denna överhet har spårat ur politiskt. Det har varit uppenbart i Visby den här veckan. 

Här skrev jag om Farsta och krigskulturen när två mördades. 

PS. Det är 57 muslimska stater som kräver att koranen ska vara skyddad överallt på planeten. Även i icke-muslimska stater. Varför inte säga universum på en gång? För i framtiden kommer vi att åka till Mars. Och så behövs förstås sharialagar. DS. 

Den här diakonen Lena Ljungström fick uttala sig om tryggheten i Farsta. Hon har själv behövt hjälp efter vad som hände när två sköts till döds i Farsta. Men kyrkan kan också hjälpa. 

1 kommentar:


  1. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tusentals-samlades-f%C3%B6r-b%C3%B6n-i-slottsskogen-historiskt-1.103502911
    Rent numerärt, imponerande. Men hålls inte den stora Rockfestivalen Way-Out
    -West också i Slottsskogen ? Fast inte samtidigt ...

    SvaraRadera