lördag 31 oktober 2020

Elisabet Höglund till attack mot DN

 Elisabet Höglund skriver i dag om klimatfrågan i Expressen och att aktivisten Greta Thunberg ska bli chefredaktör för en dag den 6 december på DN. Hon är inte glad åt detta och ryter i mer än någon annan skulle orka som 76-åring. Men bra gjort Elisabet! Jag håller med dig om vad du skriver! Du ger dig också på helgonet Greta. DN har gått en krånglig väg för att försöka få lite läsare. Också Peter Wolodarski har erkänt att det är delade meningar om saken på DN. Och jag har konstaterat förut att jag inte känner igen denna min gamla tidning, där jag jobbade så länge. 

Elisabet skriver: Jag håller med om att Greta Thunberg är ett fenomen men jag delar inte hennes uppfattning om att jordens undergång är nära. Vad jag framför allt ogillar är hennes brutala och okänsliga sätt att placera hela världens befolkning på den anklagades bänk därför att de är klimatförstörare och hävda att bara hon har rätt. Alla andra har fel. De är dåligt pålästa, okunniga, hänsynslösa, egoistiska, aningslösa lycksökare som inte förstår att världen står på randen till sin undergång.

Och hon fortsätter: Detta är en journalistisk skandal, ett medialt haveri utan like. Vem ska tro på DN i fortsättningen när man vet att tidningen går i Greta Thunbergs ledband, när de högsta cheferna på tidningen har kapitulerat inför en politisk aktivist. En aktivist som visserligen har klimatfrågan som enda ledstjärna men som på samma gång tillsammans med andra klimataktivister vill kullkasta hela den nuvarande ekonomiska världsordningen.

Jag skrev själv om detta att tidningen ska anlita en ny chefredaktör och några av mina tidigare kollegor gick i försvarsställning på facebook. Det är nämligen så att en gång journalist på DN för alltid medlem av denna grupp, som ibland kan påminna om en sekt. Själv har jag jobbat hårt för att inte längre känslomässigt vara en del av detta journalistkollektiv, som är rätt inskränkt ibland för medlemmarna fruktar att bli ställda utanför denna elitgrupp. Eftersom jag själv valde att sluta på 90-talet så klarade jag mig undan mycket och slipper ingå i pensionärsgruppen som för alltid hör hemma hos DN. 

Här kan i läsa om de falska uppgifterna om de svältande isbjörnarna som miljöpartiet använde i sin propaganda. 


Att jorden kommer att gå under finns inskrivet i religioner som kristendomen. Och de troende väntar ständigt på att denna domedag ska inträffa. För de icke troende finns tron på att människor är skuld till allt ont. Och har makten att förändra klimatet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar