måndag 24 november 2014

Marcus Birro får sparken från Expressen

UPPDATERAT
Han träder fram i Dagens Media och berättar att han blev uppringd i går kväll av en chef på Expressen och där påpekades att han hade talat nedsättande om tidningen i ett högerextremt sammanhang. Han själv tycker att han har yttrandefrihet och inte har begått något olagligt. Men det är en dödssynd att vara illojal mot en arbetsgivare. Absolut grund för avsked.

Jag minns att när jag blev intervjuad för en film om bland annat mig i televisionen på 80-talet så påpekade den administrativa chefen på DN att jag inte hade sagt något om DN i den filmen. Den handlade inte om DN utan om TreNioNio, som var en kulturtidning då. Astrid Ohlsén gjorde film om redaktionen på den tidskriften. Om jag hade sagt något om DN som var illojalt så hade detta varit grund för avsked eftersom jag var anställd på DN då.

Marcus Birro säger att han möjligen är naiv. Ja, så kan man uttrycka det. Eller att hans italienska rötter med den sortens katolska kristendom har tagit över honom. Han tycker nu att Expressen har bytt namn till Pravda. Och är således en kommunistisk tidning. Han blev mordhotad när han skrev twitter om islam och kopplade ihop denna religion med terrorism.

Marcus Birro har länge varit en gullgosse i pressen, men han kan säkerligen gå vidare till något annat. Förmodligen tar sverigedemokraterna honom gärna under sina vingar. Han gillar annars kristdemokraterna och har till och med försökt bli partiledare för dem. Något han nästan genast drog tillbaka. Han är enligt vad han själv säger inte svensk medborgare utan bara italiensk sådan. Då kan han inte rösta i riksdagsvalen, men han har tydligen inte heller röstat kommunalt, vilket han får. Han är nykter alkoholist.

Här kan ni läsa vad han själv skriver i sin blogg.

18:17

Här uppmärksammades mitt inlägg i den nya bloggen i dag för första gången av Mediacreeper. Åtminstone vad jag har sett. Kopian täcker hela sidan så de som kollade står längst till höger. Det är Expressen högst upp, Sveriges Radio, Norrköpings tidningar och Statistiska Centralbyrån längst ned med två tittar. Ja det är alltid intressant för andra medier vad som händer enskilda medarbetare.
annhelenarudberg2.blogspot.se  *2014-11-24 16:13Expressen AB
annhelenarudberg2.blogspot.se  *2014-11-21 13:10Sveriges Radio AB
annhelenarudberg2.blogspot.se  *2014-11-21 10:40Norrköpings Tidningar AB
annhelenarudberg2.blogspot.se  *2014-11-21 10:31SCB Statistiska Centralbyrån
annhelenarudberg2.blogspot.se  *2014-11-21 10:19SCB Statistiska Centralbyrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar