fredag 6 juli 2018

Mer pension till barnbarnen

Att barnbarnen ska få mer pension det utlovar Stefan Löfven så generöst nu bara två månader innan han får avgå. Det ska kosta 15 miljarder redan nu för arbetsgivarna förstås. Men utbetalningarna lär bli om sisådär trettio år. Pensionssystemet fungerar inte för att de nuvarande partierna som regerar skänker bort skatterna i statens kammare till vem som helst. Särskilt till yngre män från Afghanistan utan rätt att vara här. Och de fick ta hit sina familjer, som vi också skulle försörja. Plus att de fick renoverade lägenheter, som skulle ha gått till pensionärer. 

Pensionerna var okej för förra generation, som nu har gått ur tiden. Det var dessa som röstade igenom  systemet år 1957. Men bland de 27 procenten pensionärer i Sveriges befolkning är en kvarts miljon på väg att bli fattigpensionärer eller är det redan. Lisen på PRO skickade ett mejl till mig i morse och ville att jag skulle berätta om min situation så att politikerna får veta. Nej det tänker jag inte göra. Har redan berättat tillräckligt. Och skriver ofta om pensionärernas situation. Man måste vara två för att klara av livet som pensionär. Sambon och jag hade sparat ungefär lika mycket till våra pensioner när han gick bort, men hans pension togs naturligtvis av staten. Det var hans livförsäkring som räddade mig och vårt boende.
En livförsäkring räddade mig och huset
när min sambo dog av cancer.
Staten tog hans sparade pension.
Foto Ann Helena Rudberg





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar