tisdag 26 januari 2021

Lars Norén död i covid-19

Ja det drar ihop sig, nu dog också Lars Norén i covid-19. Han blev bara ett år äldre än jag är. 76 år är ingen ålder. Då dog folk förr i tiden, men nu skulle ju alla bli 100 år eller hur var det förre moderatledaren Reinfeldt uttryckte sig? Jo vi skulle invaderas av 100-åringar. Och därför skulle vi jobba tills 75 år. Men det var före denna pandemi, som vi inte får stopp på.

Jag har sett en Norén-pjäs i jobbet, men jag var inte så förtjust i hans utforskande av hur borgerligheten pratar. Det liknade Arthur Miller och Tennessee Willams tyckte jag, fast sämre. Mitt i denna pjäs som jag åsåg reste sig en åskådare på Dramaten och gick ut. Han gillade uppenbarligen inte heller detta. Och naturligtvis var det helt åt helsike att låta nazister tala på scenen och repetera sin unka politiska tro och sedan rymma för att begå bankrån och skjuta ihjäl poliser. Vi glömmer aldrig Malexander år 1999. Stackars naiva Sverige. 

Men det är klart att finkulturen saknar denna genialiske pjässkrivare, som aldrig kunde låta bli att iscensätta de utslagnas och förtrycktas talan i borgerliga familjer. Så har detta blivit ett slags svensk-amerikanska familjedraman. Kaos är granne med Gud är en genialisk titel dock, men den fick Norén från Stagnelius. Inget dock för min smak dessa familjeuppgörelser. Uppvuxen som jag är i Björkhagen, där socialdemokratin var andlig modersmjölk för barnen, och det var inte tal om annat än att vi skulle gå vinnande fram i samhället. Det gjorde vi också vi 40-talister. I alla fall en del av oss. 

Men Lars Norén växte upp på ett hotell i Genarp och lyssnade på alla samtalen. Som vuxen iscensatte han detta. Genarp ligger i Lunds kommun i Skåne och där har det redan i generationer varit problem för detta landskap var det bördigaste som fanns, men när bönderna inte längre var i majoritet blev Skåne fattigt och utarmat och så har det fortsatt. Jag vet för jag hade en fosterfar som var därifrån och han hade utbildat sig till ingenjör och flyttat till Stockholm. Hans mormor hade hjälpt honom med pengar. Detta var på 50-talet då Lars Norén växte upp.

Jag hoppas han har det bra nu dock Lars Norén på andra sidan i himlen. För den finns verkligen. Det är här vi har det besvärligt eller som min mamma sade: helvetet finns här på jorden. Inte sedan. Och måtte jag nu slippa den där covid-19 för jag tänker leva länge här ändå fast det kan vara besvärligt. Jag vill se lite av barnbarnsbarnen innan jag drar iväg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar