torsdag 21 januari 2021

SCB vet inte hur många som dog 2020

Det tar sin tid det där med statistik. Och när många dör av covid-19 så är det inte alls lätt. Vi får förlåta SCB för att de inte vet. Hur ska de kunna det? Som sagt det är svårt det där med statistik. Vi vet ju inte ens hur många som bor i Sverige hur ska då SCB kunna veta hur många som har dött? Nä vi får väl vänta in våren så kanske Statistiska Centralbyrån kan bestämma sig för antalet döda under 2020? Vem vet. Men 2019 dog inte alls så många. Ett vanligt normalår dör kring 90 000 i Sverige. Så det är väl rättvist om det jämnar ut sig nu då. Så att många fler har dött under 2020. 

Jag vet en som dog under 2021. Det var Svante Lidén som jobbade för Aftonbladet. Han dog med covid-19 och jag kände honom genom att jag hade träffat honom på olika kalas i Uppsala. Men man får naturligtvis inte någon uppfattning om någon genom kalas. Jag minns att han bad mig att få sätta sig på en stol på det senaste kalaset. Jag undrade då hur han mådde, för jag visste ju att han var mycket yngre än jag. Människor har aldrig den fysiska ålder som finns i statistiken och ibland undrar jag hur gammal jag är egentligen. Har bestämt mig för att leva länge eftersom min mamma dog när hon var 43 år och min mormor när hon var 56. Så kan vi ju inte ha det i släkten. 

Här kan ni läsa Aftonbladets hyllning till Svante Lidén.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar