onsdag 20 januari 2021

Ebba Åkerlunds mamma berättar

 Jag råkade se en bit av den nya intervjun med Ebba Åkerlunds mamma Jeanette i serien "När livet vänder".  Intervjun går i repris den 21 januari, men kan också ses på SVT Play. Mamman letade förgäves efter sin dotter den dagen när terrorn slog till i Stockholm den 7 april 2017. Dottern fanns ingenstans, inte heller på sjukhus. De efterlyste henne genom Missing People. Men det visade sig att Ebba hade fastnat under lastbilen när hon kördes på, men ingen såg henne förrän långt senare på natten, och det tog tid innan någon förstod. 

Jag förstod ganska snart vem det var som hade blivit offret och gick ut med hennes namn. Föräldrarna hade ju efterlyst henne, men jag strök namnet när TV4 hörde av sig för pappans räkning och bad mig ta bort det. Jag gjorde det snäll som jag är, fast jag tycker alltid det är märkligt varför man inte får berätta vilka som har dött. Men i det här fallet gick jag familjen till viljes. Det fanns någon organiserad kampanj, som ordnades för att alla skulle tiga om vilka som hade omkommit. Men till slut gick familjen själv ut och berättade. 

Vad Jeanette Åkerlund nu omtalar i intervjun förstår jag exakt, för så många döda har jag hunnit med att begrava. Och jag skriver också i mitt senaste bokmanus "Innan glädjer infinner sig" om min döde sambo, att jag skulle inte ha tackat nej till livet med honom om jag hade vetat vad som skulle hända. Precis så uttryckte sig nu också Ebbas mamma om sin dotter. Om hon hade fått veta hur framtiden såg ut med eller utan Ebba skulle hon ändå ha valt att ha henne som dotter i tolv år. Precis det som nu hände. Jag fick drygt 30 år med min sambo. Och vi fick två barn. Han dog i förtid av cancer 57 år gammal. 

Det går att se detta avsnitt här på SVT Play. 

Jeanette Åkerlund berättar om sin dotter Ebba som mördades av terroristen Akilov på Drottninggatan den 7 april 2017 i Stockholm. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar