måndag 21 mars 2016

Apple släpper ny mindre mobil

UPPDATERAT
En ny mobil som är mindre och inte kostar så mycket släpps av Apple. Den heter Iphone SE. Själv har jag fortfarande ingen mobiltelefon utan klarar mig med en fast telefon. Och ifall strömmen fallerar så har jag en särskild sort från 1970-talet, som klarar att ta emot samtal och också går att ringa på så länge det finns koppartråd i uppkopplingen. Någon gång kommer säkert telefontråden att tas bort och gamla telefoner sluta fungera och då får väl också jag gå över till mobil. Ser inte fram emot det.
22.3.2016
För övrigt så vägrar Apple att hjälpa FBI med att låsa upp en raderingsfunktion i telefonen som har tillhört en terrorist. Det var när muslimer anföll och dödade fjorton personer i San Bernadino i december förra året som FBI beslagtog telefonen. Apple har inget som går att låsa upp telefonen med och det skulle göra säkerheten för alla mobiler osäker om de gjorde något program eller en nyckel för detta, menar de. FBI har nu meddelat att de inte längre behöver Apples hjälp med telefonen utan provar ett annat sätt att ta sig in i den. Detta oroar Apple som företag för då kan ju alla telefoner kanske öppnas av myndigheter. Användarnas privatliv är inte längre skyddat.
29.3.2016
FBI kunde hacka telefonen från terrorattentatet i San Bernadino utan Apples hjälp. Bra så långt! Och Apple gjorde rätt som inte ställde upp. Det tycker alla som har mobiltelefoner. Har jag hört. Rättsprocessen mot Apple är därmed avbruten.
Den här telefonen fungerar i alla lägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar