söndag 20 mars 2016

Charlie Chaplin var rom

Det är en fin berättelse om Charlie Chaplin att hans ursprung var i en resandefamilj och att den hade tillhört The Gypsy Queen och att Charlie Chaplin var född nära Birmingham i en park numera som hette Black Patch. Det var hans dotter Victoria som hittade ett gammalt brev i en låda, där en man som hette Jack Hill berättade detta på 1970-talet. Romer hade inte några födelseattester och tillhörde inte samhället. 

Charlie Chaplin svarade alltid på frågor om sitt ursprung med att han var människa. En av hans bästa filmer är "Diktatorn" där Hitler parodieras. Den spelades in under brinnade krig år 1940 och hade premiär i Sverige 1945. Charlie Chaplin sade på 60-talet att han hade känt till sanningen om Hitler och koncentrationslägren när han skrev manus till filmen och att han kände sig fri att skämta så som han ville om detta.

När jag var liten fanns det sådana karavaner med vagnar och romer också i Sverige, men som barn tittar man på detta och godtar det bara. Det verkade spännande att åka omkring så. På 50-talet var också Sverige ett fattigt land om man jämför med nutiden. Även inne i Stockholm fanns det lägenheter med bara kallvatten inomhus och dass på gården. Judar pekades heller aldrig ut i Sverige när jag växte upp. De fanns där bara tillsammans med oss. Och när jag jobbade på DN brydde jag mig inte om varifrån människor kom. De var som jag och ingen var varken mer eller mindre än så. 

Men numera är vi mycket uppdelade i folkslag och det beror av att vi har blandats så fort med andra människor ifrån hela världen. Det har aldrig varit så riktigt utan människor har på frivillig väg åkt någon annanstans (förutom när det har varit krig) men nu har vi alla som folk klassats som tidigare nazister av journalister och andra under flera årtionden och det gav avtryck i att vi absolut skulle göra avbön och ta emot hela världen i vårt land. För att bevisa att vi inte var nazister eller rasister. Denna syn på saken är helt verklighetsfrämmande för mig själv och andra jag är uppvuxen tillsammans med. Men denna indoktrinering pågår fortfarande.

Huruvida historien om Charlie Chaplin som rom är sann vet jag inte. Enligt officiell historieskrivning är han född Walworth i London den 16 april 1889 och död den 25 december 1977 i Vevey Schweiz.  
Charlie Chaplin spelade själv både diktatorn och den judiske barberaren i sin film Diktatorn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar