måndag 24 juli 2023

Barbie vs Oppenheimer

 Två mastodontfilmer gick upp samtidigt på bio. Barbie är det bästa som hänt sedan filmen 2001, eller åtminstone påstår filmen detta genom att parafrasera inledningen på filmen 2001. Och så Oppenheimer som inte behöver någon närmare presentation för oss som var födda då när atombomberna exploderade över Japan, över Hiroshima och Nagasaki, och som växte upp med insikten att mänskligheten kunde utrota sig självt. Det var skräckpropagandan under mina tonår. 

Det finns inte två mer motstridiga filmer än dessa båda. Rosa tuggummipop vs utrotning genom atombomber. Vilken film vill jag se? Ingen av dem för varför skulle jag genomlida någon av dem? Men för ungdomarna är det väl dags att ta del av Oppenheimer för att de ska begripa något av vad som har hänt och kan hända. Barbie är naturligtvis den största flykten från verkligheten som kan tänkas och Barbie som tittar en smula på verkligheten fattar inte mycket. Själv har jag aldrig haft någon Barbiedocka. Så klart!

Filmerna har fått 4 plus respektive 5 plus i Aftonbladet. Och de fick 4 respektive 3 plus i SVT. Värda att se således. 




Barbie och Ken går knappt att ställa mot verklighetens förstörelse av Hiroshima och Nagasaki. Jag var själv drygt ett halvt år då när atombomberna fälldes och växte upp med insikten om att människan kan utrota sig själv. Det finns mer än nog med atombomber för alla människor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar