tisdag 11 juli 2023

Härligt med Jämjöflickan som räddade rådjurskid

UPPDATERAT

 När jag var liten tillbringade jag sex somrar hos familjen Nilsson på deras gård utanför Jämjö. Nu har Yvonne Nilsson, också boende där, räddat ett rådjurskid från att bli dödad av en räv. Men då blev hon polisanmäld för detta. För någon trodde hon hade tagit in ett rådjurskid och att mamman till detta kid stod och skrek utanför. Jag vet inte om hon är släkt med den familjen Nilsson som jag bodde hos under somrarna, men kan tänka att hon kanske är det. För de var så där snälla och omhändertagande som familjer ska vara. Ingeborg och Hugo hette de, men är förstås döda sedan ganska länge. Men det var på en gård i Häljarum. Bra gjort Yvonne Nilsson! Polisanmälan lades ned dock till slut. 

Man ska ta hand om djuren. Omkring hälften av rådjurskiden blir dödade av rävar. Tyvärr! Ett rådjur där jag bor hade två kid från början, men sedan försvann ett av dem. Sorgligt, men sådant är livet för dessa bytesdjur. Och så gick det tydligen även för det lilla kidet som Yvonne Nilsson tog hand om. 

18:10

Jag frågade om Yvonne var släkt med den andra familjen Nilsson och det är hon. Hon är dotter till Birgitta som var dotter till Hugo och Ingeborg. Så roligt att jag frågade för först tänkte jag att jag vill inte veta för jag blir bara besviken. Men så skrev jag till henne ändå på facebook och fick svar! 

Bra gjort Yvonne Nilsson som räddade detta lilla rådjurskid. Men tyvärr så klarade det sig ändå inte. Eller var det mamman som kom och hämtade det? Ett sådant sagoslut kan man önska sig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar