tisdag 7 maj 2024

Jag missade inte politiska debatten i SVT

Jag bestämde mig för att helt enkelt inte lyssna eller se på den. Det är sant att det ger inte mycket att höra åtta käbblande politiker som inte stoppas av programledarna. Det räcker att läsa ledaren i Göteborgs-Posten för att få veta att det var ett slags "underhållningsvåld", som åstadkoms under två timmar på söndagen. Det går att tillbringa tiden bättre än så.  

Det måste vara lite hopplöst att tillbringa större delen av sitt liv som journalist på SVT. Att tugga samma om och om igen. Jag förstår inte hur de står ut, men det är bättre betalt än att ta hand om gamla och handikappade förstås. Och något måste de ju ägna sin tid åt. 

Tydligen har jag kommit till den ålder då verkligheten inte längre spelar så stor roll. Annat börjar synas vid horisonten, som att min gammelfaster Ina blir verkligare. Hon som föddes på 1880-talet. Och som var prästdotter och som bodde en stor del av sitt vuxna liv nedanför Engelbrektskyrkan. Det var tryggt med denna gammelfaster Ina, som var så stadigt grundad i sin tro. 

Nu när världen trycks ihop så blandas alla folkslag på gott och ont. Så var det inte på gammelfaster Inas tid. Då var världen fortfarande uppdelad i kontinenter och man visste inte så mycket om dem. Migration var inte möjligt på samma sätt som nu utan var och en fick klara sig själv. Dock spreds sjukdomar och den spanska sjukan tog död på tiotals miljoner unga och tidigare friska. Det var krig förstås och det sätter ned immunförsvaret hos unga. Min gammelfaster blev sjuksköterska för det verkade vara det bästa hon kunde göra då. Hon hade haft en syster som dog som barn i diabetes. Inas bror min farfar blev läkare. 

Hundra år är en kort tid i mänsklighetens historia och naturligtvis ännu kortare i tid är konflikterna som pågår nu i världen. Nya generationer vill också strida för sina egna rättigheter. Och det bästa sättet är fortfarande att ta död på fienden. Detta kommer inte att upphöra någonsin tror jag. Den här planeten är som byggd för att kriga. Det blir inte bättre av att vi blir fler och fler, som vill ha utrymme. 

Det är väl därför jag har börjat att längta bort härifrån. För själv är jag inte sådan att jag vill ha makt och slå ihjäl andra för att få detta plus fler ägodelar och en massa pengar på banken. Nej det går bra att bo i mitt lilla hus som jag inte äger. För jag har gett bort mitt stora hus. Så jag hyr numera mitt boende, som jag gjorde som ung också. En cirkel som sluts. Så positiva vi var vi som föddes 1945. Inte så märkligt för andra världskriget var det värsta vi kunde ha råkat ut för.

Jag slapp höra och se Nooshi Dadgostar (v) sprida rykten om Israel. Hon vet inte att detta har hänt. Det är barn som har begravts utanför ett eller två sjukhus liksom vuxna. Al Jazeera har rapporterat rykten från terrorgruppen Hamas. Israel har kraftigt förnekat någon inblandning. Men vänstern sprider gärna obekräftade rykten. Det anses inte antisemitiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar