måndag 6 maj 2024

Människor kan inte läsa och skriva

Jag trodde inte det var sant när jag läste att det fanns en undersökning som berättade att 780 000 vuxna i Sverige inte kunde läsa och skriva. De är med andra ord analfabeter. Dessutom är det en ganska gammal undersökning från 2012 och sedan dess har det strömmat in människor från exempelvis Somalia där bara 25 procent kan läsa och skriva (också enligt en gammal undersökning).  

Nu pågår en ny undersökning hos SCB som ska ta reda på nuläget i Sverige bland analfabeter. Den ska komma i slutet av det här året. Och hur många tror ni då ingår i skaran analfabeter? En miljon eller en och en halv miljon?

För mig har läsandet och skrivandet haft en väsentlig roll i livet. Men jag minns att en vän till mig inte visste vad sekel betydde. Det ordet ingick i titeln på min första bok Ett sekel av tystnad. Jaha betyder det hundra år utbrast denne förvånat. 

Förmodligen har jag alldeles för hög utbildning för det här landet också. För varje dag så fortsätter min utbildning om Sverige och världen. I dag har jag tagit del av den danska kungabesöket i Sverige. Och sett älgar simma i Ångermanland. För mig är det så självklart att ta del av det som händer och sker. Det är ju knappast möjligt utan läskunnighet. Men älgarna säger inte mycket så där går det ändå. Men det är ju alltid roligt att kunna läsa kommentarer kring detta. 

Tidigare skrev jag om eländet i Sverige med mord och skjutningar plus våldtäkter, men det har jag nästan slutat med för det är numera inte nytt. Och polisen har blivit bättre nu på att spärra in dessa brottslingar. Det behövdes bara att vi bytte regering från socialdemokraterna som "inte byggde murar". Till den borgerliga som vi har nu för att det skulle bli lite bättre och att den galna invandringen minskade. 

För 5 000 år sedan uppstod skriftspråk, som behövdes för att hålla ordning på handel och jordbruk. Ett slags bokföring således. I Sverige lärde sig barnen läsa i folkskolan från år 1842.


Luther spikar upp sina teser. Det hände 1517 och var på latin så gemene man kunde inte läsa dem. Missbruk av avlaten behandlade dessa teser för kyrkan sålde sådana brev till allmänheten. Men bibeln talade aldrig om avlatsbrev. Avlat betydde att man kunde köpa sig fri från straff efter döden för synder man hade begått. Dessa teser översattes till tyska senare och spreds. Sverige blev lutherskt redan 1527.

1 kommentar:

  1. Man kan undra hur de gör en analfabetsundersökning, skriver brev, ringer, skickar sms, ringer på dörren och frågar? Jag har skrivit till SCB och frågat hur det går till med en sådan undersökning. De verkar vara på gång med en ny undersökning där resultatet ska komma i vinter. Få se om jag får något svar.

    SvaraRadera