måndag 17 juni 2024

Nu är det sommarlov

 Det märks så tydligt att nu börjar alla semestrar för barnfamiljer. Och TV4 hakade på den barnsliga trenden i morse för de hade hittat en jordgubbe som såg ut som - ja gissa vad. Överhuvudtaget så jobbar människor inte så mycket som jag och andra gjorde i vår ungdom. Det är väl bra så de hinner ha lite andra liv är bara på jobbet. 

Jag tog en tur tillbaka till 70-talet då jag bodde i Älvsala på Värmdö. I mitt andra liv som jag brukar säga. Då var jag gift med Bosse (numera i himlen vila i frid). Det var sig likt där, för den absoluta civilisationen med kommunalt vatten och avlopp har inte nått dit. Men arbetet pågår och då kommer allt att bli annorlunda. Då får var och en bygga stora hus och priserna går upp. Jag har sett utvecklingen där jag bor nu på Värmdö och där det börjar bli fullbebyggt. Där har civilisationen funnits helt och hållet sedan mer än tiotalet år. Till slut gick kommunen in och sade att byggmästare inte fick köpa in flera tomter här samtidigt och bygga fullt med radhus på tidigare glesbebyggd mark. 

Men jag förstår stockholmarna för här regnar det inte så mycket som i övriga Sverige. Så det är roligt för dem att ha båten vid Bullandö och en stuga någonstans i närheten. Det är varmare här och därför heter det också Värmdö. Lär ha samband med Vindö ström, som låg isfri längre än på andra håll. Där jag bor nu har människor bott åtminstone bofast sedan 1300-talet, vilket finns omskrivet. Men tidigare än så fanns här vikingar. Det finns en enda runsten hittad på Värmdö, bara några kilometer från där jag bor vid Väsby gård. 

Väldigt få människor bodde här förut kring några hundratal under lång tid för det mesta landet låg under havsvatten. Men numera finns här kring 45 000 bofasta och tre gånger så många på sommaren. Usch ja. På lördagar är det ingen idé att handla för då är det bilköer överallt. Och nu nalkas midsommaraftonen då bilköerna ligger stilla och det tar kanske timmar att ta sig hit. Så skönt med sommar, men också vinter när det inte är så många som är här. Och vi slipper de dundrande motorcyklarna. 



Runstenen vid Väsby gård. Den lär vara från 1100-talet men hittades på 1600-talet omkullvräkt en bit bort från där den står nu. Lägg märke till korset på stenen. En kristen runsten. Men korset är bysantinskt! Från tidigare Östromerska riket. Dit också vikingar tog sig. Skalle, Sibbe och Livsten ha skapat stenen till minne av sina släktingar. Så står det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar