söndag 16 juni 2024

Två fångar Floderus och Azizi i Iran utväxlade mot en skurk i Sverige

 Jag begriper inte de som klagar på att två fängslade svenskar i Iran blev utväxlade mot en livstidsdömd iranier i Sverige. Han benådades. En del säger att det strider mot svensk rättstradition. Men benådning är en gammal tradition i Sverige. Före 1975 var det kungen som benådade. Den iranier som dömdes i Sverige är uppenbarligen en skurk och kommer att förbli en skurk, men i går kom Johan Floderus och Saeed Azizi till Arlanda och togs emot av sina familjer. Ett bra resultat!

De har båda svenskt medborgarskap medan KI-forskaren Djalali, vars familj är mycket upprörd över att han är kvar i fångenskap, inte hade svensk medborgarskap tidigare utan bara iranskt. Han har dömts för "korruption på jorden" till döden. Det säger väl en del om helvetet Iran. Djalali fick svenskt medborgarskap 2018, då han satt i fängelse, men det godkänner inte Iran. Dock tycker hans fru att allt är diskriminering. Även i Sverige. Jaha. 

Men jag säger som jag har sagt tidigare: åk inte till Iran. Även om det är på semester som för Floderus så är det livsfarligt. UD avråder också från alla resor till Iran sedan 2022. Iran är ett resultat av att de inte ville ha en shah och då kom istället en ännu värre stat bestående av imamer till makten 1979. 

Johan Floderus kramas om av mamma Kerstin på Arlanda och pappa Matts väntar på sin tur. Jag kan förstå dem för min yngste son är i Floderus ålder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar