lördag 8 juni 2024

Tom Hanks tror på USA

Tom Hanks är oroad över att Trump kan bli president igen i år, men han är inte så oroad för USA som land på längre sikt. Klokt sagt för det gäller alltid att arbeta ihop alla stora visioner med den praktiska vardagen. Så är det för alla människor och länder. Och alla människor och länder går fel ibland. Men USA är på väg mot något bättre. Det tror Tom Hanks. 

Han menar att det stämmer som står i deras konstitution att de är på väg mot en "more perfect union". Han tror på både USA och Västvärlden eftersom länderna är demokratier. Och det gör att de kommer att utvecklas mot bättre samhällen. Han är en god människa denne man, som har tilltro till mänskligheten. Det har jag också även om det kan se mörkt ut ibland. Miljoner människor dog strax innan jag föddes, för att de trodde på en frihet som alltid borde finnas på denna jord. 

Om jag själv fick frågan om jag är orolig för Sveriges framtid. Skulle jag svara likadant. Visst oroad på kort sikt, men människor är kloka och på lång sikt är det ingen fara. Men som alltid måste en del människor dö innan det blir någon bättring. Särskilt ungdomar som dras till den mörka sidan av tillvaron.

Jag läser just nu boken "Lady Almina och verklighetens Downton Abbey". Det är en enda lång berättelse om elände och om hur många miljoner unga män som dog i första världskriget. Samtidigt som det pågick stora fester i slott och herresäten. Men lady Almina tog hand om sårade soldater i sitt Highclere Castle som Downton Abbey heter på riktigt. Hon gjorde om detta herresäte till ett sjukhus för vård och eftervård av de sårade och granatchockade ungdomarna. Gav dem den bästa maten och omvårdnaden. Den femte earlen av Carnarvon var den som fann Tutankhamons grav i Egypten 1922. Det var lady Alminas man.

"Jag hade ingenting att erbjuda någon utom min egen förvirring". Det sade författaren Jack Kerouac. Han föddes just 1922 och levde till 1969. Så känns det även för dagens ungdom. Nu när det har gått snart 80 år sedan det senaste världskriget. Men hav tröst. Allt passerar. Det gäller bara att klara av tonåren och en bit till. Det är härligt att bli gammal för då har man gått igenom så mycket och klarat av det. Det är min egen sanning. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar