tisdag 11 juni 2024

Pensionärer har svårt att flytta

Det finns inte tillräckligt med bra bostäder för pensionärer. Så konstateras om och om igen och nu när 40-talisterna och 50-talisterna snart blir över 80 år behöver de andra boenden. Svårt är också att flytta för att flyttskatten aldrig upphör. Inte ens efter att någon har bott i villa eller bostadsrätt i 40 år. Så ser det inte ut i andra länder. Sverige har den högsta flyttskatten inom EU och den betalas alltid fullt ut. Det gör att bostäder inte blir tillgängliga för barnfamiljer, för det är svårt att flytta för äldre. 

Nu ställer pensionärsorganisationer krav på att staten och kommunerna ska bygga mer. Den kommun där jag bor Värmdö är inte bra på att bygga för pensionärer. Det kan dock bero på att här är det vanligt att privatpersoner bygger små bostäder som passar både ungdomar och äldre. Och att det är så att vi som bor här tar hand om varandra över generationerna. Det är inte alltid stat eller kommun som är bäst på att ta hand om äldre. Personligen har jag ordnat det på bästa sätt både för mig och mina barn och barnbarn. Helst vill pensionärer bor på marken med uteplats och trädgård. Och exakt så bor jag. Men det kräver också lång planering. Eller en vilja att avstå ägande till nästa generation. 

 

Så här vill alla äldre bo. I ett eget litet hus med trädgård och uteplats. Men det kräver lång planering eller ställer stora krav på stat och kommun. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar