måndag 28 augusti 2017

Den stressande Morgonstudion

Jag lyckades titta en smula på Morgonstudion i SVT eftersom den skulle vara ny och helt annorlunda än Gomorron Sverige. Jodå det var den. Som ett sportreferat hela tiden. Och det fungerade inte alls. Jag fick magknip av att sitta en kvart framför TV:n. Så ska inte morgonen börja. De lyckades avhandla regnet i Texas och Game of Thrones i rasande fart. Det är inte modernt att prata snabbt och stressa igenom allt. Den lugnaste jag såg var en sjuksköterska som stillsamt berättade om hur illa det var på sjukhusen i Malmö när de skjutna kriminella måste tas om hand. 

Nyheter behöver förmedlas med lite eftertanke och inte som om det var Aftonbladet. Helt uppenbart försöker denna nya Morgonstudio lite desperat vända sig mot ungdomen. Själv hade jag tröttnat på nyheterna från SVT redan tidigare och likaså TV4:s nyheter. Tittade aldrig på dem. Jag letar alltid reda på det jag vill på internet på morgonen. Och gillar facebook mer än vanliga medier. Är inte olik ungdomen alls där. Fast jag är 70plus.

Skönt att veta att jag slipper glo på dumburken också i fortsättningen på morgnarna. Och hoppas att den där skatten på TV går igenom så vi slipper sitta och betala en TV-avgift och få besök och bli jagade av Radiotjänst i Kiruna. Som jag har omtalat tidigare så är de värre än polisen. 

Martin Luther King avhandlades också för det är årsdag för hans tal nu. Jo jag såg det då. Och nu ska det vara "rasifierade" (hemskt ord) som pratar om det för annars blir det fel. Naturligtvis. "Fascismen" var det mest använda ordet där. Och det finns lika mycket här som i USA. Så klart. Jag väntade på att få höra att vi alla är rasister också. Nä det går inte att blanda Aftonbladet och sportreferat som ett nyhetsprogram. Och vänstervrida den svenska televisionen ännu mer. Jösses vad fel det kändes. Så tråkigt med icke grundade personer som håller i något som så desperat försöker vara nytt. Det minst stressande var faktiskt den vanliga nyhetssändningen. Där pratade de i normalfart.

Så var det dags för en nyhet att Stefan Löfvens statssekreterare Emma Lennartsson hade avgått för hon ljög om när hon fick veta om skandalen på Transportstyrelsen. Och det kunde inte kommenteras i Morgonstudion utan snabbt över till sporten. Så jag fick gå över till internet för att ta reda på vad som hade hänt. Allvarligt att det inte går att lita på någon alls längre. Inte ens Stefan Löfvens närmaste kvinna. Nyheten om detta kom i går, men som sagt det var inte något som kunde kommenteras alls i allas vår statliga television. Det bara ramlade förbi. 

Och strax är det valår och den statliga televisionen har tydligt visat vilken sida de kommer att stå på under detta utmärkande och historiska år. Det år då sverigedemokraterna kanske blir största parti, för knappast ingen är längre nöjd med hur det ser ut i Sverige och proteströsterna blir fler och fler. Varken de nytillkomna invånarna eller de gamla känner längre igen sig i detta land, där de styrande har tappat greppet om vad som händer. Dessa politiska broilers lever i ett särskilt reservat och har under lång tid inte förstått hur det ser ut för vanligt folk.

André Pops och Karin Magnusson i Morgonstudion.
Tur att TV-skärmen är så stor att det går att se texten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar