onsdag 29 juni 2022

Abort är kvinnans självklara rätt till sin kropp

 Jag minns att min mamma berättade att hon hade fått flera missfall innan min yngre bror föddes. Och då blev hon anklagad för att ha gjort abort. Så var det på den tiden på 40-talet. Men jag trodde det skulle ta slut för evigt när Sverige fick fri abort på 70-talet år 1975. Innan dess måste kvinnor bege sig till Polen för att ta del av deras fria abort. Där har nu religionen åter tagit över och de har mycket stränga abortregler, så rigida att en kvinna dog av att hon inte fick ta bort fostret som var svårt missbildat. Så länge fostrets hjärta slog fick hon ingen operation. Hon blev så dålig att hon också själv avled. Hon hette Izabela och blev 30 år. 

Nu går USA en liknande väg på grund av att religiösa människor anser att det är Gud som skapar barnen och man kan inte gå emot Gud. Som någon skrev på facebook: jag trodde det var man och kvinna som gjorde barn, har jag missuppfattat detta? Det är en helt vansinnig utveckling i världen att kvinnor ska behöva föda barn som de inte kan ta hand om. Eller riskera sin egen hälsa. Flera företag i USA har bestämt sig för att stödja sina anställda ifall de måste resa för att göra abort. Bland annat H&M har bestämt sig för detta. Det handlar om jämställdhet och allas lika värde. 

Personligen har jag aldrig behövt göra abort och det är jag glad för. Mina barn har varit välkomna. Det är ett stort och svårt beslut att göra detta, att ta bort ett liv som växer inuti den egna kroppen. Det vet jag genom väninnor som har behövt att ta steget. Visst är det märkligt att kvinnor kan förtryckas så i omgångar under sina liv. Det hände på midsommaraftonen i USA. Att det gick från frihet till tvång igen. På relativt kort tid. USA hade fri abort sedan 1973. Tretton delstater i USA hade så kallade "trigger laws", som började gälla så fort HD i USA hade tagit beslutet om att ta bort den fria aborträtten. Det är Arkansas, Idaho, Kentucky, Louisiana, Mississppi, Missouri, North Dakota, Oklahoma, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah och Wyoming. Alla är republikanskt styrda. 


Till slut fick jag en lillebror, men mamma hade fått flera missfall innan han kom och då anklagades hon för att ha gjort abort. Så var det inte, men den tiden på 40-talet var märklig i sjukvården. Läkarna var gudar i stort sett. Inte roligt att bli anklagad för att ha gjort något brottsligt när mina föräldrar ville ha barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar