lördag 30 januari 2016

Björn Ulvaeus vill dö igen

Han och några till har undertecknat en debattartikel i DN om rätten till vår död. Han har propagerat förut för dödshjälp. Det enklaste som finns är att sluta leva. Eller att inte börja göra det. Många människor lever inte på riktigt utan hankar sig enbart fram. Livet är inte bara det kroppsliga utan också det själsliga. Som jag har skrivit om förut så följde jag min sambo sedan drygt trettio år Olle Blomkvist till döden i cancer. Jag säger inte att det var lätt, för livet är aldrig lätt, inte på den nivå vi levde det och som jag fortsätter att leva det. Sorgearbetet efter detta tar heller aldrig slut. 

Livet på den nivå man kan leva det är ansträngande, för det innebär att ge allt för att utvecklas som människa så långt som möjligt. Men nu vill de som har skrivit den här debattartikeln återigen slippa ta ansvar för sitt eget liv. De vill tvinga andra att avsluta det åt dem. Jag tycker det är alldeles förskräckligt att de uppför sig som barn och inte som vuxna. Att leva på riktigt är att varje dag ta ansvar för hur detta liv gestaltar sig och ta de beslut som behövs då. Inget liv är utan mening. Inte ens en döende cancerpatients. Jag vet. Att då propagera för att avsluta någons liv är alldeles totalt galet. Ingen människa har rätt att ta någon annans liv.

Att avsluta något pågående kan var och en göra om den vill. Det är enkelt att dö det svåra är att leva. 

Här skrev jag tidigare om detta. Och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar