torsdag 9 maj 2019

Jag gick med i bensinupproret

UPPDATERAT
Det sägs av Malin Wollin i Aftonbladet att det är skrattretande när 115 000 man rasar mot bensinpriset. Vi kvinnor gör det också. Jag bor inte på landet för att det är billigt utan för att här har jag bott större delen av mitt liv. Och det är svårt att flytta som äldre. Det är en riktigt otäck artikel Malin Wollin har åstadkommit. Hon hånar och förminskar så mycket hon kan. Hon lär ha fem barn och klarar sig förstås utan bil? Nej då familjen har två bilar fast de bor i Kalmar och inte har långt till affärer. 

Men det är så som Malin Wollin skriver man ska skriva när man är krönikör i Aftonbladet. Nedlåtande och förminskande mot män i allmänhet. Jag gick med i bensinupproret för bensinpriset är för högt. Det är reglerat så att skatten höjs automatiskt. Det har miljöpartiet åstadkommit. Mer än hälften av kostnaden för bensin är skatt. Produktkostnaden för bensin ligger på ungefär 4 kronor och 40 öre. Senast jag tittade in på facebooksidan för bensinupproret var medlemsantalet över 200 000. Varav många är kvinnor som jag själv.
10.5.2019
Här ställer Lena Mellin i Aftonbladet frågan: Vad väljer ni sänkt bensinpris eller klimatet? Det är minsann inte billigt att rädda klimatet. Och inte gratis heller. Hon bjuder på dagens skratt. Det räddar inte klimatet ifall bensinpriset är högre i Sverige. Det kan kostar 20 kronor litern och klimatet sköter ändå sig självt. Vädret också. Senast 2030 får vi inte längre ha bensinbilar dundrar hon. Framtiden är diktatorisk inte alls medborgerlig eller demokratisk. Om Lena Mellin får bestämma. 
7:14
Inte ett öre handlar om bensinskatten, säger finansminister Magdalena Andersson. Hon ljuger oss rakt upp i ansiktet och skyller på omvärlden. Det är Libyen, Venezuela och Opec, som bestämmer över oss. Miljöministern Lövin drar också in Ryssland och Saudiarabien. De bestämmer också över Sverige. Vi måste bli mindre beroende, säger finansministern också. Vi får väl återgå till att elda bilarna med ved. Det gick ju bra under kriget med gengasmotorer. Häst och vagn till jobbet är nog underskattat. Jo mycket riktigt säger hon att vi ska köra bil på restprodukter från skogsbruket. Bensinupproret är uppe i drygt 287 000 personer nu.
12.5.2019
Fler än 400 000 har gått med nu. Åkte förbi billigaste pumpen i närheten och blev förvånad över att det "bara" kostade 16:29 för 95-oktanig. Annars brukar bensinen vara dyrare på helger där jag bor. Allt för att klå så mycket pengar som möjligt av stockholmarna.
15.5.2018
Fler än en halv miljon nu som har gått med. Jag tror denna protest är mot hela samhället egentligen. Det var möjligt tidigare när vi flyttade hit att handla på nära håll genom att ta bussen några hållplatser, men nu ligger affärscentra mer än en mil bort. Att handla tar hela dagen i anspråk. Plus att jag inte blir yngre. Samhället ska centraliseras och bli billigare genom robotar. Människorna skuffas undan. Förr tiden var det socialt att betala räkningar på posten. Där träffades folk. Nu sitter var och en hemma vid datorn och gör detta.
19.5.2019
Nu är det 600 000 medlemmar i Bensinupproret. 
Vill ni gå med så får ni adressen på facebook här. 
Tryck på bokstäverna ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar