lördag 29 oktober 2022

Kan man hindra en människa från att ta livet av sig?

 Det är en svår fråga eftersom två kvinnor i släkten nyss har gjort detta: tagit sina egna liv. Varför tyckte inte dessa kvinnor att livet var värt att leva? Jag vet faktiskt inte. Egentligen har jag bara min egen erfarenhet att luta mig mot. För mig är det absolut tabu att ta livet av sig. Men en arbetskamrat, en man, gjorde det också på 80-talet. Det omtalades inte heller då för det var så sorgligt och skamligt. Så tyckte hans släkt. 

Varför är det så svårt att leva numera så att dessa kvinnor, som var 26 och 38 år tar livet av sig? Som sagt jag vet inte. De hade gjort flera försök innan de lyckades så de var bestämda på att göra detta. Den yngre av dem lämnade en 7-årig dotter efter sig. Hur kan man göra så? Jag vet inte. 

Här är en välmenande artikel om hur man ska behandla människor som råkat in i märkliga psykiska landskap. Hjälper det? Jag vet faktiskt inte. Där menar de skrivande debattörerna att man ska tillämpa medveten andning, andningstekniker, vägledda meditationer, mindful tapping, akupunktur, yoga, massage, mindfulness, lugnande musik, qigong och att en annan människa håller om den som är dålig, plus då förstås ljusa, rena rum och inbjudande sköna sängar. 

Höga prestationskrav och dålig självkänsla är tydligen vanligt för dagens kvinnor. Det fanns inte likadant när jag var yngre, men visst jag ville också bli något som ung. Eftersom min mamma och pappa hade skilt sig när jag var åtta år så sökte jag mig till pappas yrke när min mamma dog. Så kan jag se det. Det var ett sätt att återknyta kontakten med honom. Jag hade ju bara en förälder kvar. 

Det var enklare att leva förr i tiden när män och kvinnor hade sina roller att gå in i, men nu ska kvinnor ta över makten i samhället också. Vara mammor och yrkesarbetande. Vara bäst på allt. Värst är familjen Wahlgren, där Pernilla nu ska leda Allsången på Skansen och inte kommer att vara ledig på somrarna. Varifrån får denna familj sin energi? Och varför måste de vara bäst och synas mest? Har inget svar på det heller. 

Varför har jag nu kommit i kontakt med självmord? Är det generna? Dessa kvinnor hade dock inte våra släktgener. Är det att vi i släkten söker oss till och försöker ta hand om människor, som inte mår bra? Det är en troligare förklaring. Gör vårt samhälle att människor mår sämre. Jo absolut. Eftersom det är vårt fel att världen snart kommer att gå under om vi inte ändrar vårt sätt att leva. Aldrig tidigare har vi haft denna tro där vetenskap och religion har gått samman

Under 2021 dog 1226 personer av självmord i Sverige. Av dessa var 873 män och 353 kvinnor. Elva var barn under 15 år. Ytterligare 279 fall registrerades där det fanns misstanke om självmord, men där avsikten inte var klar. Två tredjedelar av de som avled av självmord 2021 var män.


Denna kvinna är livrädd för fler pandemier på grund av klimatkrisen. Inte ett absolut klart samband. Men samhällets förmåga att göra ungdomen skräckslagen är stor. Trots att vi har det bättre än någonsin fruktar många att vi gör så jorden går under. Tidigare var det religiösa sekter som trodde så och stundtals gav datum för det. Numera är det IPCC. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar