tisdag 11 oktober 2022

Sverige blir allt sämre

 Känslan hos människor har varit att Sverige har blivit sämre, men nu finns det också siffror på det att landet ekonomiskt i jämförelse med andra länder har rasat genom höga skatter, sämre utbildning, vård och sociala skyddsnät. Det är Oxfams index där Sverige ligger på plats 20 nu från plats 10 för två år sedan. Det måste vara Kristerssons fel det också! Ursäkta, men kunde inte låta bli. Inte undra på att allmänheten röstade som den gjorde när särskilt de med lägre inkomster har fått det sämre. 

Jag har märkt det genom att sjukvården inte fungerar som förut och allt har blivit markant dyrare medan mina inkomster inte har stigit så mycket. Själv insåg jag att jag inte skulle orka ta hand om det jag ägde eller ha råd så jag gav bort det till mina barn förra året. Det var det bästa jag kunde göra. Då fick jag bo kvar i ett litet nybyggt hus på den tidigare ägda tomten. Då kunde jag också hjälpa det barn som tog över med hyra. Ansökte om hyresbidrag från januari i år, men har ännu inte fått något svar. Staten har väl för mycket att göra genom alla som ansöker om detta. 

År 2017 var Sverige bäst i världen på att bekämpa klyftor i samhället, men har rasat nu. Främst är det skattepolitiken som bidrar till detta. Och under dessa år har socialdemokraterna enbart kämpat för att behålla makten, inte att göra det lättare för folket. Omvänd politik mot vad de har sagt sig vilja göra. Allt fokus har varit på att 30-talet var på väg tillbaka genom att fascisterna nu skulle ta makten. Och skrämselpropagandan har gjort att det har blivit värre i samhället. I morgon kan vi få veta hur nästa regering ser ut. Det behövs många åtgärder för att ta bort rädslan i landet. Och att göra något reellt för att förbättra läget. 

Australien är ett land som har förbättrat sig mycket på listan. Där finns en politik som aktivt letar upp och bekämpar illegal invandring. Och där är också barn straffbara från 10 års ålder. Inte aktuellt i Sverige förstås. Eller? Australien vill höja åldern för straff till 12 års ålder. Och är annars en utmärkt bra demokrati. 

1 kommentar:

  1. Ja, marknadsliberalismen är en ism som smyger sig in i alla politiska läger.

    SvaraRadera