lördag 19 november 2022

Hurra vintern är här!

UPPDATERAT

Jag förstod att det skulle bli en tidig vinter, för det var så kallt här redan i oktober. Det spelar ingen roll vad väderprofeterna säger om värmerekord och uppvärmning. När man som jag har bott mer än 35 år på ett ställe så går det att förutspå vädret utan annan kunskap än erfarenheten. Och nu kommer kylan från Ryssland hit. I USA började vintern för tre veckor sedan, men hänsyn tas inte till sådan kyla av väderprofeterna. 

Jag tycker det är härligt med vinter för just där vi bor finns inga gatlampor. Det är kolmörkt när väl solen har gått ned. Snön lyser upp en del. Det kommer säkerligen bli en härlig vinter. Det är på tiden så att vi får lite tyst på väderprofeternas gissningar. 

Det var 2010 som det behövdes bandvagnar här ute på Värmdö, för det var 15 timmars strömavbrott och så mycket snö så bara bandvagnar tog sig fram. Och då fick det bli köpevatten som blev te och kaffe för vi hade ännu inte kommunalt sådant. Pumpen som gav oss detta vatten var ju elektrisk. Detta kan absolut inträffa om igen: att strömmen försvinner. Vår civilisation är mycket känslig. På den tiden bodde jag i det stora huset på bilden med tre fungerande spisar, som höll värmen. Numera har jag bara eluppvärmning. Vi får se hur det går. 

21.11.2022

Jodå det blev bandvagnar även i år. Trafikverket ställer upp! Inte här men annorstädes där det har varit strömavbrott. Vi hade bara ett kort sådant, så det är lugnt. Vattenfall grävde ned ledningarna efter att vi hade flera dagars strömavbrott så nu ska det väl vara ordnat? Vi vår se. Jag skrev till Vattenfall år 2012. Möjligen hjälpte det en smula. 


Bilderna tagna med några timmars mellanrum. Nu lär det bli snö! Så härligt! Det behövs lite vinter efter all värme. Nedan en tredje bild innan det blev mörkt. 

Nedan bild efter ett par dagars snöande. Det kommer mera också! Har de aviserat för i dag måndagen den 21 november. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar