tisdag 27 februari 2024

Aldrig har vi äldre varit yngre

 Jag lyssnade på professor Ingmar Skoog som berättade att det är mycket bättre att bli äldre nu än det var för våra föräldrar. Jo jag är född 1945 och min mamma var född 1924, pappa redan 1916. Ingmar Skoog var själv förskräckt över att han skulle fylla 70 år (han har redan fyllt faktiskt). Det är väl ingen ålder tänkte jag då. Men det finns massor av människor som tycker att han borde lugna ned sig och vila nu när han är så gammal. 

Han har jämfört olika 70-åringar med varandra och har konstaterat att aldrig har vi varit yngre än nu. Den generation 70-åringar som lever nu är starkare, smartare och lever ett mer aktivt liv. 70-åringar går att jämföra med hur tidigare generationer levde när de var 50 år. Även 85-åringar klarar sig bättre. De har inte lika mycket demens som tidigare generationer. 

Tidigare generationer var nedslitna när de var 70 år för de hade ofta levt hårda liv med lite utbildning. De började jobba som kanske 13-åringar och hade ingen semester. I värsta fall svalt de som barn. Det finns numera mediciner och sjukvård som inte fanns tidigare. Det finns bättre mat och bostäder. Numera så lever människor oftare tills de dör av ålder. Utan att behöva bli utslagna av sjukdomar. 

Här är Ingmar Skoogs råd för att må bra som äldre:

Motion är alltid bra. Nyttigt för våra celler och ger kondition och styrka. Ät grönsaker, nötter, olivolja, fisk och kyckling. Sju till nio timmars sömn per natt är bra. Umgås med andra. Vi är flockdjur. Ta hand om dig och gör hälsokontroller. Behåll nyfikenheten! Håll igång hjärnan. Så att den får mångsidig träning.  

Jag lever ungefär så förutom att jag har slutat gå till vårdcentralen utom när det är akut. Avskyr sjukvård sedan min sambo dog i cancer och han innan dess fick vårdas dagligen. Annars så gör jag allt jag kan för att må bra. Också att visualisera goda ting, plus be om hjälp från skyddsänglar när jag behöver. Det är bra för mig som tar in nyheter varje dag och de flesta av dessa är förfärliga. 

Vi är inte slut som människor i min ålder. Det vore bättre att anlita sådana som mig med min erfarenhet när det gäller medier. Och varför inte som bestämmande i riket? 30-åringar har för liten erfarenhet för att sitta som politiker. Erfarenhet är viktigt för att kunna ta det lugnt inför olika "katastrofer". För allt har vi gamlingar upplevt förut. Jag kör bil och behöver inte hjälp med dagliga aktiviteter. Varken städning eller att plantera blommor. Ska strax gå ut och sprida ut ny jord i rabatten. Skotta snö går också bra. 

PS. Ingmar Skoog sade att folk inte tror att 70-åringar kan "streama". Jag visste inte vad ordet betydde så jag slog upp det. Jodå jag har "streamat" sedan vi fick internetuppkoppling. DS.

Jodå det klarar jag, fast min pall är 47 cm hög. Inga problem dock. Min gamla utdragssoffa av trä är 50 cm hög med dynor och det går bra att gå upp på den också. Obs jag är 78 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar