lördag 24 februari 2024

Gillar ni Melodifestivalen?

 Nä jag tittar inte på Melodifestivalen eller vad den heter, jo den verkar kunna heta det fortfarande, men har märkt tidigare att ifall jag byter kanal vid niotiden i kväll så kör dom en snabbrepris på alla bidrag och då går det utmärkt att avgöra vilka som kommer att gå vidare till final. Det där är förmodligen en särskild ådra man får som gammal i gamet. Man behöver således inte sitta i publiken och se ut som om man hade hamnat i paradiset, såsom en man såg ut i någon av deltävlingarna. Jag minns honom för det var första gången jag hade sett en vuxen man se ut så utan att det var något religiöst inblandat. 

Är musiken då något som ersätter det religiösa? Jo det kan man tycka för vi har knappast några sådana religiösa högtider där man får släppa loss på samma sätt som i en publik som lyssnar på musik. Då lossnar allt det omedvetna. Får alla ballonger också? Jo det kanske de får. Har någon skyltar där det står vad publiken ska göra? Jo det kanske finns. Jag vet inte. 

Jag har varit på ganska många konserter av olika slag eftersom jag har jobbat med kulturella ämnen, men på rockkonserterna fick jag mest ont i öronen av den höga ljudnivån. Sådan musik avnjöts bäst hemma med bra högtalare. Och lagom ljudnivå. Varför ska publiken uppföra sig så galet i kväll? Är det för att visa att vi har utvecklats som svensk publik? Vi är minsann inte stela och blyga utan kan släppa loss? Jag frågar inte åt en vän utan åt mig själv. 

PS. Jag läste hela texten till Israels låt som ska delta i Malmö. Det finns ingenting som handlar om något krig eller att Hamas överföll oskyldiga israeliska medborgare då den 7 oktober. Låten heter dock October rain. Och det sägs att ordet blommor är politiskt för det betecknar döda soldater. Världen har blivit vansinnig. Inte första gången. DS.



2 kommentarer:

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/November_Rain
    Föredrar nog en annan månad. Klassiker inom hårdrock ...

    SvaraRadera
  2. Jag slutade följa festivalen för 8-10 år sedan och om jag bläddrar bland
    kanalerna och hamnar i programmet förvånas jag över hur många
    kamerabyten det är. Hinner knappt fästa blicken på en scen innan
    det växlar bild. Bara det gör att jag inte orkar med spektaklet.

    SvaraRadera