måndag 26 februari 2024

Äntligen får vi kriga!

 Det har inte varit krig i min livstid, men nu har vi snart beredskapen för detta. Jag hade en överste Rudberg i min släkt och när jag var tonåring frågade jag honom hur det var där i Skåne, där han befann sig. Var det inte så att Hitler kunde ha invaderat ganska lätt? Han blev förstås arg som ett bi för att jag var så fräck och frågade. Han skulle minsann ha försvarat Skåne. 

Vi slapp den gången kriga, lät bara tyska soldater åka tåg genom Sverige upp till Narvik. Så fick Hitler som han ville. Men nu kan det bli andra bullar. Nu när vi äntligen är med i Nato. Den värsta framtiden lär vi få med Trump som president. Han kan ju låta bli att skicka soldater ifall Putin vill invadera mer än Ukraina. Jag är beredd på vad som helst. Luttrad som man blir som äldre. 

Människan som art har inte blivit klokare än de var för 2 000 år sedan eller så. Då när vikingar och romare härjade i Europa. Nä det var inte ens så många år sedan! Krig är en arketyp för det förändrar allt. 

Snart kan det se ut så här i Europa. Nä jag skojar bara. Det här är sajten Gemini, som har den här uppfattningen om medeltida riddare. Helt fel! Nu har Google stoppat den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar