tisdag 8 oktober 2024

Ytliga videos populära på nätet

 Stående korta ytliga videos är populära på nätet. Jo det är ungefär som att vi, när jag var liten, berättade korta roliga historier för varandra. Nu finns de på nätet istället. De handlar ofta om ingenting utan är bara blaj för att roa. Men dessa inslag kallas makthavare av Medieakademin, som säger att sverigedemokraterna är störst på facebook. Jaha så ointressant. Om något får många klick på nätet så beror det inte på att alla gillar dem, utan snarare för att gotta sig åt att det har hänt något dåligt. Som nu det här med att Jimmie Åkessons bröllop gästades av en näst intill gangster. Stor sensation! Och det avhandlas i dagar eller veckor. 

Ingenting säger att det som Medieakademin nu framför har någon verklig betydelse i det långa loppet. Inte att det påverkar den riktiga makten i landet, den som bestämmer, utan det är ytliga ting som försvinner rätt fort. Men på Sveriges Television får förstås rapporten handla om att högern tar över. Emanuel Karsten säger det som journalisterna där vill höra. I Dagens Nyheter är detta så viktigt (sic) att de tar en TT-notis och publicerar den. Göteborgs-Posten gör en sammanställning av de olika kontona. Laura Ingemarsson skriver en krönika där som tangerar detsamma som jag tycker: det handlar om barnunderhållning, kattbilder och högerpopulism. Det handlar inte om någon alldeles verklig makt. 

Gulliga katter gillar alla och om jag påstår att jag har räddat denna katt från döden i naturen så blir jag populär. Han var så dålig när jag hittade honom. Nästan ihjälfrusen. Hjälp till att rädda fler katter, sätt in pengar på mitt konto. Nej det har jag inte. Det är inte sant. Jag har inget konto och jag köpte honom av en uppfödare för 4 000 kronor. Han heter Simba. Men varje år tror olika organisationer att sommarkatter lämnas kvar på landet och svälter och fryser. Är det verkligen sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar