tisdag 1 oktober 2024

Sex av tio svenskar betalar inte för nyheter

Risken att tidningar behöver läggas ned är stor tror Tidningsutgivarna. Detta beroende på att svenskar inte längre vill betala för nyheter. Förr i världen hade alla en prenumeration på någon tidning för att få veta vad som hände. Men inte numera. Bara fyra av tio vill betala för nyheter på internet. Dessutom använder inte ens alla internet. Särskilt kvinnor över 75 år gör inte det. Jag som strax fyller 79 är en ovanlig medborgare i Sverige. 

Jag kan förstå det för detta fanns ju överhuvudtaget inte före 1980-talet. Men numera så exploderar allt och tidningarna på internet skriver om stort och smått i en salig blandning. Det mesta går att scrolla förbi. De stora nyheterna behöver ingen betala för heller för de går på SVT, som ju är betald av oss som betalar skatt. 

Personligen är jag ovanlig genom att jag tittar på så många olika medier, men det beror på att jag är utbildad journalist och har jobbat som det mest i mitt liv. Dessutom född nyfiken. Många har någon nyhetskälla de gillar bäst och tar inte del av andra. 

Mobilt bank-ID använder 92 procent av svenskarna. Och nästan 9 av 10 kan swisha. Betala över mobilen. Eller ta emot pengar direkt genom swish. Överföringarna gäller inom Sverige. Ingen klarar sig längre utan datorer så alla som inte kan använda internet eller betala räkningar över internet behöver hjälp. 


Mobiler kan användas för bluff, särskilt mot äldre. Omkring 7,5 miljarder drogs in genom olika sorters bluff förra året. En mycket lönsam verksamhet. Här skrev jag tidigare om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar