söndag 31 december 2017

En förvirrad Niklas Ekdal avger nyårslöften

I dag på årets sista dag så vågar DN inte släppa fram någon annan än sin tidigare politiske redaktör Niklas Ekdal på DN Debatt. Han försöker gjuta olja på vågorna och framställer också terrordådet i april som något som kunde ha fått medborgarna att bli ursinniga. "Men de ursinniga reaktionerna uteblev. Sverige har en enastående motståndskraft när det kommer till kritan." Han feltolkar uppenbarligen de olika stadierna i en sorgereaktion. Först kommer chocken och rädslan och sörjandet av de döda. Sedan kommer vreden. Och den riktas inte först och främst mot gärningsmannen utan mot myndigheterna och politikerna, som gjorde detta möjligt. 

Niklas Ekdal är världsmedborgare och flyger hit och dit medan han försöker förstå Sverige. Allt detta gör att han bestämmer sig för att gå med i svenska kyrkan efter 20 år, fast han är ateist. Samtidigt bestämmer han sig för att gå med i FN-förbundet. Uppenbarligen menar han Svenska FN-förbundet, som är det förbund som alltid fick gehör för sina undersökningar om hur rasistiska vi är i landet och som ligger till vänster. Jag skrev om dem här förra året. Det tredje nyårslöftet Niklas Ekdal avger är att "försöka" betala mer i skatt 2018. Jo, jo det har jag lärt mig att när man använder ordet "försöka" är det löftet inte mycket värt.

Hela Niklas Ekdals insändare på DN Debatt ger ett mycket märkligt intryck. Han vet inte längre vad som är upp eller ned och hela hans värld skakar. Förmodligen är artikeln beställd av chefredaktören och uttrycker stor rädsla över vad som sker i Sverige där judarna nu förföljs. Men det kan man inte tala så högt om. För då kan Ekdal ännu mer skaka liv i motsättningarna som nu har blivit uppenbara mellan den judiska och islamska religionen. När judarna förföljs mer än någonsin i vårt land. Hela denna nyårsbetraktelse andas rädsla för nästa år. 

"Sverige är paradoxernas land - självbilden som mänsklighetens moderna föredöme paras med det obligatoriska antagandet att allt går åt helvete. I samhällsdebatten misstänkliggörs goda avsikter allt oftare." Så skriver han och inte skriver han om Sverige utan om sig själv. Och om de som likt honom har levt högt där uppe bland molnen. Världsmedborgarna. Han verkar mycket förvirrad och är det tydligen också efter att ha skrivit boken om sitt nästan lyckade självmord.

Han berättade hur hans liv föll samman för drygt ett år sedan i DN. Samma bild på honom illustrerade den artikeln och finns på DN Debatt i dag. Så detta är vår förebild nu inför nästa år? Någon som desperat letar efter något att hålla sig till och likt ett rö för vinden blåser hit och dit? Stackars DN som har sjunkit tillbaka till något tidningen aldrig tidigare har stått för. Denna tidning som var min arbetsplats under 18 år har kapsejsat tydligen. Redan då när jag lämnade huset 1992 såg jag skyskrapan som en ruin i en inre bild. 

Personligen tror jag vi går mot ett bättre år 2018. Det är nödvändigt. Det här året har inte varit så lätt att stå ut med med tanke på allt som bubblar under ytan i samhället och allt som har drabbat min familj och mina närmaste. Jag är glad att de inte befann sig på Drottninggatan då den 7 april i år. Familjemedlemmar fick gå hem från jobbet den dagen. Samhället stängde ned. Ungefär så känns hela Sverige för mig. Det är nedstängt vad gäller åsikter. Vi måste vara tysta. Landet har gått så långt åt ett desperat håll för att hålla sig väl med Mellanöstern att vi har vikt oss dubbla i underdånighet. Den politiken är densamma sedan Hitler hade makten i Tyskland och inte längre gångbar. Ett skifte är på gång och måste bli verklighet under 2018. Jag ser fram emot detta! Gott Nytt År!

Det måste bli ett bättre år nästa år.
Risken är annars att vi
alla bli lika förvirrade
som Niklas Ekdal nu framstår.
Faksimil från Google. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar