lördag 30 december 2017

Ny lag om kränkningar på nätet

Jag har svart på vitt att jag inte är nazist. Någon galning anklagade mig för detta på twitter och jag fick efter anmälan en ursäkt från twitter. Han hade brutit mot reglerna. Nu ser jag när jag slår upp mitt namn på Google att jag anklagas på flashback för att vara som Anders Behring Breivik. Jag går aldrig in på flashback, för det är en förtalssajt, men det här låg uppe på Google på mitt namn. Jag vet inte om det är samme galning som kastar anklagelser omkring sig. Naturligtvis är jag inte som Anders Behring Breivik. Helt vansinnigt och uppåt väggarna.

Tidigare har det aldrig varit någon idé att bry sig om det som står på internet. Om personen i fråga eller sajten inte vill ta bort något har det varit fritt fram, men år 2018 börjar en ny lag gälla angående förtal och kränkningar på nätet i Sverige. Tror någon att det kommer att bli skillnad då? Jag har anmält den här länken till flashback hos Google. Lagen i fråga är till för att människor inte ska kunna bli utsatta för olaga integritetsintrång. Men polisen varnar för att brotten kan bli svåra att utreda. Dock föreslås Datainspektionen byta namn till Integritetsskyddsmyndigheten och arbeta med stöd och rådgivning. Detta ska ändras successivt under 2018. Jag har också rådfrågat dem för min och andras räkning om de kan stötta och rådgiva på något sätt, förutom då att polisanmäla.

Här har jag tidigare skrivit om Anders Behring Brevik. Och här att han är galen. Här att han är besatt och paranoid. 
Jag anmälde Lasse Andersson när han kallade
mig nazist och fick en rättelse på Twitter. 

Faksimil från twitter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar