torsdag 28 december 2017

Intelligenskvoten sjunker i Skandinavien

UPPDATERAT
Jag har länge misstänkt att det är så att IQ sjunker. Och nu visar det sig att det stämmer för Skandinavien. Och för alla länder där detta har kunnat mätas. Människan som varelse blir inte mer intelligent. Det är James Flynn från Nya Zeeland, som har upptäckt detta. På 30 år har Norge, Finland och Danmark förlorat nästan 7 intelligenspoäng i tester. Den kan bero av att skolan och arbetslivet har blivit mer och mer abstrakt och rationellt. Att människor helt enkelt inte får någon återkoppling till sina egna liv. 

Sverige är inte med i denna undersökning, men har tidigare legat nära de andra grannländerna. Det skulle inte förvåna mig om människorna i vårt land har blivit mindre intelligenta. Vi har ju tagit hit hundratusentals nya invånare, som inte har någon utbildning i större utsträckning. Men myndigheterna vill väl inte mäta intelligensen hos oss. De blir väl rasistiskt kan tänka.

Det som mäts i intelligenstester är ofta matematik och logik och ifall man är bra på dessa områden får man bra IQ. Men man blir bättre som äldre på att använda sin erfarenhet och kunskap för att lösa problem. Den sortens intelligens uppskattas inte i Sverige. Robert J Stenberg psykolog från Yale anser att det finns tre sorters intelligens: analytisk, kreativ och praktisk. Bara den analytiska intelligensen kan enligt honom mätas. Det anses rätt allmänt att ai eller artificiell intelligens kommer att ta över världen om den inte redan har gjort det. Människan blir således kopplad till robotar eller Siri. 
12:09
Jag tänkte på detta när jag såg filmen "En man som heter Ove" som var en hyllning till gubbarna som snart är utdöda. De som klarade sig själva och kunde ta hand om världen. Tillsammans med en fru var de oslagbara eftersom de kompletterade varandra. Jag grät en massa när jag såg filmen och förstod att jag sörjde den generationen och dessa självklara män. Och kvinnor.


Blir vi dummare och dummare?
Eller kan inte tester
mäta det en människa är?
Faksimil från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar