lördag 2 december 2017

Förbjud glitter!

Nu vill forskare förbjuda glitter för det är så miljöfarligt. Det består nämligen av mikroplaster. Det är glitter på julkulorna som ska förbjudas tycker Magnus Engwall på Örebro universitet. Men plasten som kommer från bildäck eller konstgräsplaner borde vara betydligt farligare. Dock nu i jultider är glitter det som sticker ut. Plastpåsar ska vi inte heller använda längre och inte fleecekläder. 

Glitter består dock av papper, glas eller metall som reflekterar ljus ser jag när jag slår upp det på internet. Så hur farligt är det att till jul använda glitter? Det framgår förstås inte. Men eftersom det används i smink kan det vara farligt för kvinnor. Själv använder jag mina gamla fleecekläder. Förmodligen livsfarligt. Eller?
Julgranen är min från år 2015. Med glitter.
En riktig miljövänlig gran från naturen. 
Inte plast. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar