torsdag 2 augusti 2018

Nytillkomna får lära sig om svennar

Vilka är de där "svennarna" som SFI i Växjö på Folkuniversitet försöker lära nya i Sverige att begripa? Jag begriper detta inte ens själv fast jag är infödd och har många generationer av icke-invandrare i släkten. Innan min mormors mormors far flyttade till Ingarö och blev båtsman (militär i flottan) kom vi från Småland. Svennar vad är nu detta? Inte rör det mig i alla fall utan det handlar om ett nedsättande uttryck för etniska svenskar enligt Wikipedia. Men jag är inte med där för svennar är uppenbarligen manliga. Så jag behöver inte känna mig träffad för jag finns inte ens. Jag är en svenska, vilket blir svenskor i pluralis. 

Men jag tycker det är lite bedrövligt att påstå att svennar är "blyga" eller att de hellre "skiljer sig från sin partner än sina vänner". Eller att "svennen alltid hittar en plats på badstranden där han eller hon ligger så långt bort som möjligt från de andra badarna". Stackars svennar! I och med att detta studiematerial används, som om inte könen finns, så blir det ännu konstigare. Alla är verkligen inte det generaliserande uttrycket "svennar". Och det behövs inte att nytillkomna i Sverige från början lär sig att "svennar" framställs som hela svenska folket och att de är av en märklig sort. Alienering mot den inhemska manliga befolkningen. Och dessutom kvinnorna. Mycket förbryllande. Inte bidrar detta till integration eller att de utifrån kommande lär sig uppskatta något hos den inhemska befolkningen. 


Boken om svennar där svenskar av manligt kön
 utmålas som fega, blyga och losers.
Faksimil från Google. 

Boken heter Typiskt svenskt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar