söndag 31 mars 2019

Owe Thörnqvist har fyllt 90 år

UPPDATERAT
Skönt att någon är kvar från min barndom av de gamlingar som jag har följt genom åren. Owe Thörnqvist har fyllt 90 år nu i mars och uppträder fortfarande. Vilken kille! Han har hållit på sedan 1953 och då jag var åtta år, så han är en del av nästan hela mitt medvetna liv. Han har hållit ihop med Berit Gullberg i mer än 30 år. Hon jobbade på Dramaten förr i tiden. Som pressmänniska och marknadsförare. Jag träffade henne där. Owe Thörnqvists slängiga musikstil och raka humoristiska gå-på-texter är totalt tidlösa. Hans framtoning gör alla på gott humör fortfarande. Och det går att se honom i födelsestaden Uppsala i kväll mellan klockan 18-20.30. 

Han gör sin finalkonsert i Uppsala i kväll i stora salen på Uppsala Konsert&Kongress och ett filmteam följer honom runt under detta år, för nu ska det bli en dokumentär om denne man. Den ska bli i långfilmsformat. Han förtjänar det verkligen! Alla människor kan tralla med i Varm korv boogie, Dagny eller Rumba i Engelska parken. Han är född bara fem år senare än min mamma och hon har varit död i mer än 50 år. Jösses! Så olika falla ödets lotter.
2.4.2019
Han fick fina recensioner också. "Att hävda att 90-årige Owe Thörnqvist är i artistisk toppform kan verka lika absurdistiskt som en del av hans sånger, men så är det faktiskt", menade recensenten i Uppsala Nya Tidning. 

Owe Thörnqvist har också gjort låtar
till reklamfilmer.
Faksimil från reklam för Mazetti. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar