torsdag 28 mars 2019

Äntligen Swedbank!

Jodå jag har mina stackars kontanta tillgångar i Swedbank, har haft sedan länge eftersom det var där vi fick lånet placerat till huset. Har klagat förut på denna bank då när de sålde av min sambos fonder efter hans död. Han var inte medveten om hur detta fungerade och kunde därför inte upplysa mig eller någon annan i dödsboet om det heller. Annars hade jag förmodligen haft rätt till dem om de hade nämnts och informationen hade fungerat. Förre VD:n Michael Wolf fick till slut sparken och äntligen verkar även andra journalister än jag ha tappat beundran för de män och kvinnor som blir VD:ar för banker. 

För sanningen är ju att vi medborgare alltid får hålla bankerna under armarna och rädda dem när de har farit iväg och lånat ut för mycket pengar. Eller trasslat till ekonomin på andra sätt. Så inte nog med att jag i min generation har haft höga räntor under alla år, utan vi har fått betala över staten till bankerna när de har krisat. För si banker kunde man inte låta gå i konkurs. Facit fanns ju år 1929 när den stora kraschen kom i USA, för då drogs hela världen med i en enorm ekonomisk depression och i Tyskland medförde detta att Hitler kunde komma till makten. Så kan vi ju inte ha det. Det är bara att betala. Och betala. För att hålla Hitler borta.

För någon månad sedan avslöjades att Swedbank hade gjort det igen. Fast värre. Att de hade gett sig i lag med att tvätta pengar i Östeuropa i Estland, omkring 40 miljarder, och den skyldiga satt numera som VD i Swedbank. Så nu sparkas denna VD Birgitte Bonnesen också från sin VD-post. Ja, ja det går aldrig någon nöd på personer som henne. Så inte är det synd nu om henne heller. Inte så märkligt att giriga personer dras till banker. Det finns mycket pengar att tjäna där på oss andra. Men nu riskerar Swedbank att sättas åt av amerikanska myndigheter och i värsta fall inte längre få handla i dollar. Så långt är det dock inte rimligt att gå väl. Hoppas jag som har pengar där för att betala mina räkningar. Inte något mer.

Politikerna är de som går i ledband hos bankerna. 
Har drabbat mig och min familj ett flertal gånger. 


Scrooge i En julsaga av Charles Dickens är 1800-talets
berättelse om den girige mannen.
Men numera kan denne vara blond eller rödhårig och kvinna.
Så totalt oskyldig på ytan.
Faksimil från Google

2 kommentarer:

  1. Det var en lååång stämma ...

    Men helt OK frukost före ! Som vanligt ...

    SvaraRadera
  2. I dag har jag gått igenom de tusentals kommentarer som väntade på moderering på min blogg. Så nu kan ni kommentera igen. Om ni vill. Jag ska försöka komma ihåg att publicera dem. Jag hade inte sett dem sedan 2016. Livet gjorde att jag hade annat för mig. Trodde inte ni kommenterade så mycket eller att det var samma om och om igen. Jag är ledsen men jag glömde faktiskt bort att titta på dem. Ursäkta mig!

    SvaraRadera