fredag 29 mars 2019

Regeringen ovetande om antalet mord i Sverige

UPPDATERAT
Nu har den senaste statistiken från Brottsförebyggande Rådet över det dödliga våldet i Sverige år 2018 publicerats. Våldet sjunker har Brå kommit fram till. Det ligger på 108 fall under 2018. Mot 113 fall under 2017. Jag skrev till Erik Wennerström chefen för Brå tidigare i år och frågade varför de håller tillbaka siffrorna för mord, dråp och annat dödligt våld. Men jag har inte fått något svar på detta. Min egen statistik för detta ligger på 177 fall av mord/dråp/dödligt våld under 2018. Varje fall finns omskrivet och belagt av mig. Om det bara rörde sig om några fall hit eller dit skulle jag naturligtvis inte bry mig, men det här är alldeles för stora skillnader. 

Det går absolut inte att tro på de siffror Brå kommer fram till. Jag är inne på fjärde året då jag räknar alla dessa fall av dödligt våld. Vad händer med alla dessa som dödas, som Brå inte räknar? De kommer aldrig finnas i någon statistik. De anhöriga till mordoffren borde vara mycket upprörda över att en statlig myndighet håller tillbaka siffrorna för det dödliga våldet i Sverige. Det gör att vi inte har tillräckligt med poliser, som utreder dessa de allvarligaste brotten. Det vore också bra för besluten från regeringen att de visste hur många mord och dråp som begås i Sverige.

Här nedan är kopia på ett brev jag har skickat till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i dag:

Till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson

Jag tog del av Brottsförebyggande Rådets nya statistik, som kom i går, över det dödliga våldet i Sverige 2018. Denna statliga myndighet kommer fram till att det var 108 fall av dödligt våld förra året 2018. Jag har räknat det dödliga våldet fall för fall under tre år och är inne på det fjärde året. Mina siffror för år 2018 ligger på 177 fall. Det är väldigt stora skillnader, som är obegripliga för mig. Jag har tillskrivit chefen för Brå Erik Wennerström tidigare i år och har då frågat varför de håller tillbaka siffrorna för mord, dråp och annat dödligt våld i Sverige. Siffrorna de presenterar stämmer inte. Jag har inte fått något svar. Om det enbart rörde sig om några få fall skulle jag naturligtvis inte bry mig, men det är verkligen stora skillnader. Det skrämmer mig att en statlig myndighet gör så här och uppenbarligen inte räknar allt dödligt våld. Detta i sin tur gör att regeringen invaggas i tron att det dödliga våldet inte ökar i Sverige utan ligger på en jämn nivå. Mycket märkligt. Nedan finns länkar till min blogg där det går att se fakta över det dödliga våldet fall för fall under 2018, 2017 och för 2016. Felaktiga fakta gör att Sverige har för få som utreder dessa brott. Jag tycker regeringen måste få veta att det dödliga våldet faktiskt ökar och har legat högre än vad Brå uppger under de tre år jag har räknat statistiken över dessa brott. 

http://annhelenarudberg2.blogspot.com/2019/01/ett-trist-rekord-i-mord-och-drap-under.html
https://annhelenarudberg2.blogspot.com/2018/01/det-dodliga-valdet-ar-2017.html
https://annhelenarudberg2.blogspot.com/2016/12/rekordsiffror-for-dodligt-vald-ar-2016.html

med vänliga hälsningar
Ann Helena Rudberg
journalist och författare


30.3.2019
Brå ska nu undersöka härkomst hos förbrytare. Det ska de göra angående våldsbrott, sexualbrott samt tillgreppsbrott. Det ska vara "enligt registrerade misstankar". Men vore det inte bra om deras statistik stämde från början då? De kan ju knappast undersöka mord och dråp eller andra brott, som inte finns med i deras statistik. 


Det dödliga våldet enligt Brå.
Statistiken ligger på en jämn nivå.
Det stämmer inte. 



2 kommentarer:

  1. Utmärkt att du orkar!
    Ge inte upp.
    Du sände rek med mottagningsbevis?
    Ett måste när man har med myndigheter att göra.

    SvaraRadera