onsdag 21 juni 2023

Två män ihjälskjutna i Malmö och i Göteborg

UPPDATERAT

Snart gäspar jag enbart när människor blir skjutna. Jo det låter cyniskt, men det är svårt att inte bli sådan i det här landet. Det här mördandet har ju ingenting med sådana som mig att göra. Det är ett nytt samhälle som breder ut sig och jag har påtalat morden till förra regeringen, men fick förstås inget svar då av justitieministern. Det händer ju i stort sett dagligen numera att män skjuter ihjäl varandra. Ibland som i Farsta drabbar det också oskyldiga. Så i går sköts två personer ihjäl, en man i Malmö i 30-årsåldern och en i Göteborg i något krig på Hisingen. Han var också i 30-årsåldern. En man där vårdas också för skador, men är anhållen samtidigt. 

Jag har nyss uttalat mig om hur det ser ut här i bygden, för polis och kommun ville veta hur det stod till med oron för brott och om det var lugnt eller inte. Jag fick en undersökning skickad till mig, för de ville väl veta om jag var skräckslagen av allt som utspelar sig eller om jag själv har varit utsatt för brott. Men är man som jag uppvuxen i en förort och har behövt skydda sig från barnsben och ta hand om sig själv, så fortsätter man på det viset hela livet. Och vi flyttade hit för 30-talet år sedan för det var lugnt då och här är det rätt lugnt också nu. 

Där vi bor är det närmaste ett "gated community" eller grindsamhälle man kan komma. Här håller grannar reda på varandra och det syns på en gång om det befinner sig några skumma typer här. Det är gammaldags ordning i trakten och alla vet det mesta om alla. Människor bor här rätt länge precis som jag har gjort och det är bra. Ett samhälle behöver inte göras om hela tiden, men det är det som händer när nya människor försöker ta makten över landet. 

Det är historiskt samma system som det alltid har varit. Männen tar till våld när det inte går som de vill. Det lönar sig för då blir de rika. Så låg nivå på livet, men de begriper inte bättre. Stundtals har de haft en ideologisk överbyggnad till detta som att de skulle slåss för äran och en belöning i himlen. Men i vårt land har staten självt välkomnat alla utifrån vilka de än var. Och de som har kommit var dessutom mycket bättre människor än den sort som redan bodde här. Så var synen från överheten. Men den håller långsamt på att ändra sig nu. 

10:54

Ett barn fanns i bilen när mannen i 30-årsåldern sköts ihjäl i Malmö. Han försökte gasa därifrån, men krockade då han blev skjuten. Barnet klarade sig. Mannen i fråga är far till ett spädbarn, elva månader gammalt. Denne man var känd av polisen och var anklagad för mord tidigare, men han blev frikänd. 

Traditionell midsommar firas varje år i bygden. Den här midsommarstången är från 2015. Då var det 10 grader varmt och iskallt regn på midsommaraftonen, men så blir det inte i år. Tack och lov så är vädret olika. 

Så här ser det ut på Värmdö under år 2023 med skjutningar och skadade plus döda.Noll på alla siffror. Medan det mesta sker runt Stockholm. Så lugnt och fint på landet. Här kan ni se Stockholm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar