fredag 23 januari 2015

Jag känner mig totalt lurad

UPPDATERAT
Swedbank bär sig åt som de vill med vårt dödsbo. De har sålt av pensionsfonderna min döde sambo hade utan att någon bad dem om detta, när jag har frågat varför får jag inte något svar. Har skrivit till VD Michael Wolf, men han vet inte heller. Har inte hört något från honom. Ingen får röra ett dödsbo förrän det finns en bouppteckning och denna har blivit inskickad till Skatteverket och är godkänd av dem, men Swedbank sålde av fonderna ändå. 

Och inte har jag blivit upplyst om att det går att få jämkning på lån. De miljonlån vi har haft i evigheter, ända sedan 80-talet. Vi är en familj, som verkligen har hållit Swedbank under armarna. Och nu betalade jag av lånen och ingen upplyste mig om att banker är vänliga mot sådana dödsbon, som det jag företräder. Och att det går att få jämkning som i vårt fall, där det finns en försäkring på huslånet, som ska träda in när låntagaren dör. Exakt detta har nu inträffat. Men informationen om vad som ska hända har uteblivit fast jag har försökt att få den.

Det var inte förrän i går när vi första gången träffade vår jurist, som ska göra bouppteckningen, som jag begrep hur lurad jag är. Man blir så svag som sörjande sambo. Så mycket att ta itu med på alla plan. Och jag har blivit misshandlad tidigare i livet av myndigheter och av banker, så jag tror uppenbarligen inte att jag har några rättigheter alls. Men nu vet jag bättre. Ska kontakta banken när det blir morgon igen. Jag har inte ens fått kontakt med någon, som det går att prata med. Visst är det ett fantastiskt bankväsende vi har! Eller är det bara Swedbank som uppför sig illa?
13:32
Har haft ett långt samtal med banken och konstaterat att det rör sig om informationsbrist en del och resten vet jag fortfarande inte. Jag försökte få dem att förstå att det är en mycket allvarlig situation man befinner sig i när någon nära dör och när man förutom sorgen måste ta itu med allt det praktiska. Att någon som går in på banken och säger att den har hand om ett dödsbo och är nära anhörig måste få en särskild behandling med mycket information, så att denne vet vad det handlar om. Har fått bättre behandling, som jag sade till den jag pratade med, av andra privata företag och föreningar, som jag har blivit tvungen att prata med, men inte här där det handlar om miljontals kronor, både för mig och för banken. Det är en viktig affärsrelation, som är skör i det läget.
14:18
Nu fick jag kontakt med Swedbank, där en man kunde förklara för mig, att dessa pensionsfonder var ett slags försäkring, som skulle ha fallit ut som pension någon gång för min sambo om han hade bett om det, men nu försvinner de helt enkelt. För det var inte pensionsfonder, som han ägde andelar av. Och det fanns ingen förmånstagare till dem. Så borta helt enkelt. Förmodligen var min sambo inte medveten om detta. Tror jag. Banken har också erbjudit sig att ställa upp mer för mig, men det känns som en smula sent. Jag orkar inte med det heller. Det tar helt enkelt för mycket energi, men kanske blir något annat dödsbo annorlunda informerat. Då har det jag har sagt hjälpt till en smula kanske. Dock är VD Michael Wolf likadan som Scrooge uppenbarligen. Det visade sig att han hade höjt sin egen lön med hisnande 57 procent. Han tjänar 13 miljoner i fast lön. 

Michael Wolf fick senare sparken. Rätt ovanligt i en bank. Och han fick inte ansvarsfrihet heller på stämman i banken den 5 april 2016. 



Nej inte riktigt som gamla tiders Scrooge dagens Swedbank,
men risiga på att informera när någon är död.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar