fredag 10 november 2023

Historien om Sverige

 En historia om Sverige har SVT spelat in och första avsnittet går att se nu. Det är som sagt en historia och att påstå att detta är mina förfäder är långt ifrån sanningen. Visserligen kan jag följa mina olika släkter tillbaka till 1700-talet, men att påstå att jag och mina förfäder skulle ha levt här i 10 000 år eller mer är att ta i en smula. Alla sorters färger finns på hår och ögon i släkten, men alla har ljus vit hud. 

Där jag bor nu fanns det tidigare hav. Under lång tid, för landhöjningen gick sakta och gör det fortfarande. Sverige har inte funnits som land längre än andra länder som till exempel England. För tusen år sedan var vikingarna där i England och härjade eller bosatte sig. Deras gener finns i befolkningen också i dag. Ständigt har människosläktet flyttat runt för att söka efter nya och bättre förhållanden. 

Ingenting är sig likt ens i det land vi ser omkring oss nu. Allt förändras ständigt. Klimatet ändras också, men inte främst på grund av människor utan det är naturligt att så sker. Att den 100 000 år långa istiden tog slut sägs bero av att jordaxeln lutade åt ett annat håll i programmet. Vem ordnade det? Inget mer hörs om detta. Men jordaxeln lutar lite fram och tillbaka så det blir varmare och kallare på grund av detta. Nya istider kommer i framtiden. Om så där 10 000-20 000 år. 

Så här såg människor ut på stenåldern i vårt landområde enligt SVT. Jo det kan vara sant eller inte. Mörkhyade människor måste dock ganska kvickt skaffa sig en ljus hy för att kunna ta vara på solens strålar. Eller ständigt äta fet fisk. Även numera måste de mörkhyade äta extra D-vitamin, för att de bor i ett kallt och halva året mörkt land. 
En karta från omkring 1780 som visar vägen över vattnet till den lilla, lilla staden Stockholm. Allt förändras som sagt. Och vattenvägarna krymper än i denna dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar