onsdag 1 november 2023

Döden är inte farlig

 Jag som har följt en del människor till döden vet att den inte är farlig. Detta ifall den inte föregås av ondska från någon annan människa. En god död är en sådan när människorna runt den sjuke tar hänsyn till denne och ser till att denne alltid är trygg och i god omvårdnad. Det som är en ond död är när andra människor tycker att någons liv inte är värt något och därför tycker att det går bra att våldföra sig på den andra människan. 

Det är inte lätt att älska sig själv så därför finns det så många människor som är beredda att utföra våldsamma onda dåd mot andra människor. Någon som älskar sig själv kan inte göra detta för den identifierar sig med andra människor och ser dem för vad de är. Just i dessa dagar är det många nu igen som blir utsatta för våld från andra. Det beror i grunden av att denna planet är under utveckling rent mänskligt. 

I denna skräckens tid så har det återigen blivit så att vissa maktmänniskor tycker att de ska bestämma allt. De är rädda att bli av med sin makt och förlora alla egendomar de har här på denna planet. Själv har jag gett bort allt till nästa generation så jag äger inte längre något alls utom mina gångkläder. Nej då det är inte sant. Det var förrförra generationen som lämnade efter sig ett sådant arv i en av mina släktgrenar. 

Jag äger tillräckligt av lösöre och behöver inte alls något mer. Det är så skönt att slippa köpa många nya saker. Men jag läste nu i Daily Mail om striden mellan Robert de Niro och hans personliga assistent och begriper att det är pengarna som styr i detta förhållande. Men hur har det blivit så? Det verkar som Robert de Niro var så angelägen att vid hans höga ålder bevisa sin manlighet. Han fick nyligen barn med sin flickvän Tiffany Chen, 46 år. Det är hans sjunde barn. 

Men den kvinnan och hans andra kvinnor gick inte så bra ihop med hans personliga assistent Graham Chase Robinson så hon slutade eller fick sluta hos Robert de Niro och förlorade sin lön på kring 3 miljoner kronor per år. Det kan ju göra vem som helst lite syrak. Så nu har hon stämt sin förre arbetsgivare på 12 miljoner dollar. Hon är 41 år och kan behöva lite dollar i resten av sitt liv. Hon blev nämligen könsdiskriminerad av sin tidigare arbetsgivare, anser hon. Hon hade mindre betalt än män i samma position. Girighet och korruption kanske precis som i Robert de Niros senaste film. 

Ja pengar är ju makt och härlighet i denna materiella värld. Så jag begriper att hon vill ha en del av kakan. Robert de Niros förmögenhet uppskattas till kring 4,3 miljarder så han har ju råd med ett antal miljoner till denne ex-assistent, som är sårad över bråket uppenbarligen. Men de Niro vill inte ge henne något. Så nu ska de förhöras i domstol i ett par veckor och sedan får vi se hur det går. Robert de Niro har anklagat henne för att stjäla och spendera pengar utöver vad hon fick och dessutom fört över massor med flygtimmar till henne själv, vilket hon inte hade rätt till. 

Det är väl först i min ålder kanske som man kan uppskatta andra ting än det världsliga och materiella. Men vad säger jag? Robert de Niro är ju äldre än vad jag är. Det här bråket handlar förstås inte om pengar utan om människors sårade känslor och vredgade utbrott mot varandra. Och att alla vill lägga beslag på en gammal mans förmögenhet. Hur länge ska denne 80-åring leva? Allt är så förbaskat mänskligt, men trist. 

Robert de Niro har fyra mammor till sina sju barn och dessa vill förstås inte att han ska slösa bort sina tillgångar på tidigare assistenter. Det är nog ingen risk. De lär ju få massor av tillgångar om nu inte Robert de Niro blir otillräknelig och ger bort allt till välgörenhet. Det vore väl roligt. Det skulle jag uppskatta. Men så gör nog inte denne de Niro. Han har en åtta som födelsetal och de människorna blir rika i sina liv. Tro det om ni vill. Både min mamma och min andra pappa hade samma åtta som födelsetal och de lämnade efter sig stadiga arv. Relativt sett. 

Vad som är livets mening får var och en bestämma, men jag tycker inte att det är att lämna efter sig ett stort arv när man är död. Därför har jag gett bort mina fasta tillgångar redan nu. Men fortfarande får jag reklam som säger vad jag ska göra med alla mina pengar eller att jag kan ta lån som pensionär, men behålla mina fasta ägodelar. Dessa företag orkar inte ens själva ta reda på att jag inte äger något utan går efter listor de köper. 

Men Robert de Niro tänker aldrig sluta jobba för där ligger hans makt också. Han är aktuell nu med Martin Scorseses Killers of the flower moon. Det är en thriller som handlar om seriemord på urinnevånare och om att ta deras oljerika mark. De Niro spelar en vän till indianerna, men skenet bedrar. Han vill utrota indianerna och spelar bara god. Korruption och girighet dominerar bakom en mask av godhet. De Niro spelar en roll som tydligt visar ondskans ansikte när han utför en kallblodig komplott. Men det har väl ingenting med hans verklighet att göra?

Ett till synes omaka par, men de är i ett förhållande och har fått barn. Robert de Niro kan inte låta bli att skaffa barn eller jobba tills han dör. Tydligen. Tiffany Chen är mamma till hans sjunde barn. Att skaffa barn kan vara ett sätt att utöka sitt ägande i världen och framtiden. Det är inte snällt mot barnet att låta det komma till världen med en så gammal pappa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar