tisdag 30 augusti 2016

Charlatanen och lögnaren Jan Guillou

Jan Guillou har lyckats komma ut med en ny bok på sitt eget förlag och jag råkade gå förbi TV:n när han satt i rutan i morse. Intervjuad av Alexander Norén, som vi vet var han har sina sympatier någonstans. Det som slog mig när jag såg Guillous ansikte är att det är sant att ansiktet uttrycker mer och mer vilken människa man blir genom åren. Han som egentligen såg bra ut från början rent genetiskt blir mer och mer förvriden. Och tittarna såg knappt hans ögon längre. De som är själens spegel. 

Av någon anledning har journalisten Paulina Neuding blivit hans hatobjekt (kanske för att hon är 34 år och han 72) och om henne har han ljugit friskt. Hon har själv skrivit i Svenska Dagbladet om detta. Personligen har jag slutat läsa Jan Guillous krönikor i Aftonbladet för han är helt ointressant numera, men hon går igenom de lögner han har spritt om henne. Det verkar vara ett desperat drag hos Guillou för att få mer uppmärksamhet.  

Jag hade kompisar som var så förälskade i denne Guillou i hans ungdom för att han läste juridik. Själv har jag aldrig förstått detta. Jag har skrivit om honom när han skröt om hur han lärde palestinierna att använda svenska vapen när han var 25 år. Plus hur han lyckades stoppa den avslöjande boken om honom som journalisten och författaren Paul Frigyes hade skrivit. En skandal i sig. Här kan ni läsa om och se detta. 

Jan Guillou i rutan i morse.
 Han blir mer och mer lik Scrooge i Dickens En julsaga. 

4 kommentarer:

  1. "Intervjuad av Alexander Norén, som vi vet var han har sina sympatier någonstans."

    Gör vi ?

    SvaraRadera
  2. Inte jag ...

    Har pratat med honom vid någon mässa när han skulle lansera
    sin bok som handlar om hur man börjar med 2 tomma händer och
    sedan via köpt boende avancerar till något så fint som villa
    i Bromma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är född och uppväxt i Bromma. Son till en professor. Två tomma händer? Du får studera honom när han jobbar i Gomorron Sverige.

      Radera