lördag 20 oktober 2018

Kaj Linna framträdde i TV4

Den frisläppte Kaj Linna har framträtt lite överallt sedan han blev släppt ur fängelset efter 13 år, oskyldigt dömd för mord. Han har också skrivit en bok Besökaren, som berättar hur det har varit. Kaj Linna fick smeknamnet besökaren i fängelset eftersom han ihärdigt berättade att han var oskyldig och snart skulle släppas. Han fick 18 miljoner för sin tid i fängelset, men han skulle hellre ha haft sitt liv i frihet. Han har varit mycket fokuserad sade han i dag, för han visste att han var oskyldig och det kom fram fler och fler bevis på att det verkligen var så. Men han missade sina barns uppväxt för de fick inte besöka honom om de inte hade en fast telefon. Och vem har det i dag, som han sade. Inte ungdomen utan bara sådana som jag själv.

Personligen har jag gått från att tycka att polisen är okej till att inse att det är inte alltid så. Det beror verkligen på. Vi har detta våldsmonopol i samhället, men om det inte hade funnits journalister hade Kaj Linna fortfarande suttit inlåst. Jag blev mycket upprörd när en av dessa poliser dök upp här hos mig en lördagkväll i mörkret i höstas och bankade på dörren. Det händer nästan aldrig att någon okänd bankar på min dörr. De som kommer hit är till 99 procent mina inbjudna besökare. Han ville inte heller berätta vad det var frågan om. Bara att det inte hade hänt något allvarligt. Varför letade de bovar på en gammal kvinnas tomt? Skräm inte mig för tusan. Det är klart att jag tror att det har hänt något allvarligt.

Han frågade mig om jag var skriven här. Jo det är jag. Är det så rörigt numera i samhället att polisen inte vet var folk bor? Eller vilka de är? Beror det på terroristen från förra året? Han som var eftersökt av polisen, men som aldrig hittades? Och att det har kommit in så många nya svenskar, som ingen vet vilka de är? Och är det så att misstänkta göms i stugorna i Värmdö? Jag undrar hur vårt stackars samhälle numera ser ut. Det känns väldigt oroligt om ingen längre går säker. 

Kaj Linna framträdde i morse i TV4. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar